Czynniki wpływające na wybór studiów

Newspoint przeprowadził dokładną analizę wpisów w polskim internecie na portalach i platformach social media, na przestrzeni całego 2018 roku, o tym, czym się kierować przy wyborze studiów. Analiza automatyczna została wzbogacona o pogłębioną analizę manualną. Do badania wykorzystano próbę n=1100 pasujących kryteriami postów. Badano również płeć autora komentarza czy publikacji, jego status, datę wpisu, preferowany rodzaj studiów. Dodatkowo przebadano też zainteresowanie konkretnymi uczelniami.

fot. infoWire.pl

Wszystkie wyszukane wpisy i komentarze (cechy szczegółowe) dotyczące opinii internautów na temat preferencji, jaki kierunek studiów wybrać udało się pogrupować i przyporządkować do 7 następujących głównych kategorii (cechy ogólne):

  • Wpływ otoczenia
  • Zawody/profesje/praca
  • Predyspozycje
  • Pomoc specjalistów i doradców zawodowych
  • Marketing, PR i opinie o uczelni
  • Oferta programowa uczelni
  • Udogodnienia i koszty

Kategorie główne obejmowały najczęściej takie cechy szczegółowe:

WPŁYW OTOCZENIA: tradycje rodzinne, ambicje rodziny, wpływ kolegów, znajomych, opinii internetowych.

ZAWODY: prestiż przyszłego zawodu, zarobki w zawodzie, łatwość znalezienia pracy w zawodzie.

PREDYSPOZYCJE: zainteresowania i pasje, uzdolnienia, osobiste ambicje, charakter, temperament i kompetencje kandydata.

DORADCY ZAWODOWI: pomoc doradców zawodowych, testy predyspozycji zawodowych.

MARKETING i PR: pomoc biura karier, opinia o uczelni, prestiż, decyzje pod wpływem reklamy, marketingu, miejsce w rankingach uczelni.

OFERTA: oferta programowa, wybrany kierunek tylko na niektórych uczelniach, poziom nauczania na uczelni, kontakty zagraniczne uczelni i możliwość zagranicznych staży/praktyk, wyposażenie na uczelni, nowoczesne oprzyrządowanie, laboratoria, komputery…, łatwość dostania się, próg wejścia, liczba kandydatów na 1 miejsce, łatwość ukończenia studiów, wielkość uczelni, możliwość nauki języków obcych, studiowanie w obcym języku, lokalizacja uczelni.

UDOGODNIENIA: wysokość czesnego, akademiki, koszty akademika, potrzeba łączenia pracy ze studiami, elastyczność planu zajęć.

INNE: najczęściej brak czynnika, ale wypowiedź dotyczyła innych wskazówek.

 

Po pogrupowaniu wszystkich wypowiedzi do odpowiednich kategorii wyłonili się zwycięzcy. Zdecydowanym liderem kategorii głównych zostały PREDYSPOZYCJE, jakie posiada kandydat (25,64%). Uzdolnienia, pasje i kompetencje są najważniejszymi czynnikami, które decydują o wyborze studiów. Na drugim miejscu uplasowała się OFERTA uczelni (19,32%), niezwykle ważna cecha, na którą najczęściej kładą nacisk marketerzy w materiałach promocyjnych. Trzecia kategoria – ZAWODY – zebrała ponad 17,26% i w większości poświęcona jest komentarzom dotyczących pracy i zarobkom po danym kierunku studiów. MARKETING I PR uczelni zajmuje czwartą pozycję (13,33%), co pokazuje, że tradycyjne reklamy, PR i wizerunek nie są priorytetowym czynnikiem w wyborze uczelni przez zainteresowanych. Rady rodziców, przyjaciół oraz internautów (wskazówki OTOCZENIA) nie mają tak dużej siły, jak mogłoby się na pozór wydawać - 10,60% internautów opiera na nich swój wybór.

Ciekawe wnioski wysnuto bez grupowania cech szczegółowych w kategorie ogólne. Zdecydowanym numerem jeden okazały się zainteresowania kandydata (prawie 19%). Na drugim miejscu znalazła się łatwość w znalezieniu pracy po studiach (prawie 12%) oraz trzecie to wpływ reklam i działań PR uczelni (niecałe 10%). W oczach kandydata konkretny kierunek studiów wciąż ma bardzo silne korelacje z podjęciem konkretnych profesji i zajął czwarte miejsce. Kolejna w rankingu oferta programowa wciąż pełni ważną funkcję w kreowaniu świadomości o uczelniach i jest ważnym czynnikiem decydującym o wyborze studiów.

Analiza Newspoint obejmowała też kryteria wyboru w podziale na płeć komentujących. Najistotniejsze dla obu płci były predyspozycje i zainteresowania kandydata. W obu przypadkach poza TOP 5 wypadł marketing uczelni, do którego zachęcały głównie wpisy, w których rozróżnienie płci było niemożliwe. U mężczyzn zdecydowanie większy nacisk kładło się na atrakcyjność zawodu i zarobki po ukończeniu studiów, a dużo mniej istotna była oferta programowa. U kobiet natomiast oferta uczelni jest dużo ważniejsza.

Po więcej informacji na temat cech szczegółowych w podziale na płeć, jakich autorów postów rozróżniono i jakimi oni się kierowali kryteriami, jaki był rozkład publikacji w czasie i ich źródła, jaki był buzz medialny o poszczególnych czołowych uczelniach z rankingu Perspektyw zapraszamy do pobrania pełnego Raportu Newspoint: https://blog.newspoint.pl/index.php/2019/05/28/czynniki-wplywajace-na-wybor-studiow-raport/


REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez we Wrocławiu

kiedy
2019-06-26 19:00
miejsce
Teatr Polski, Wrocław, ul. G....
wstęp biletowany
kiedy
2019-06-27 09:00
miejsce
Sala szkoleniowa WITALNI, Wrocław,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-06-27 19:00
miejsce
Teatr Polski, Wrocław, ul. G....
wstęp biletowany
kiedy
2019-06-27 20:00
miejsce
Stary Klasztor, Wrocław, Purkyniego 1
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się