reklama
kategoria: Biznes
3 marzec 2025

Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast

zdjęcie: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast / fot. Newseria – rowery Veturilo
fot. Newseria – rowery Veturilo
1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.

Obecnie miasta w Polsce podchodzą do rozwoju wypożyczalni miejskich rowerów publicznych z dużą świadomością i zaangażowaniem. Rynek rowerów publicznych osiągnął już dojrzałość – rokrocznie organizowane są przetargi, a konkurencja wśród operatorów staje się coraz intensywniejsza. W 2024 roku działało ponad 27 tys. rowerów publicznych od różnych operatorów. To pozytywny trend, który pokazuje, że systemy rowerowe stały się kluczowym elementem miejskiej mobilności – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Tomasz Wojtkiewicz.


Z początkiem marca ruszył nowy sezon rowerów publicznych m.in. w Warszawie, Chełmie, Koninie, Koszalinie, Piasecznie i Wolsztynie. Za miesiąc, na początku kwietnia rozpocznie się w kolejnych polskich miastach. Tegoroczny sezon ma też partnerów – PZU, Żabka Jush oraz Impact’25, jednego z najważniejszych wydarzeń technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, które odwiedzi w tym roku Barack Obama.

W ubiegłym roku mieszkańcy ponad 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji 18 tys. rowerów Nextbike (wzrost o 52,4 proc. r/r). Na wypożyczonych jednośladach użytkownicy 625 razy okrążyli Ziemię, pokonując łączny dystans ponad 25 mln km. Spędzili na nich 227 mln minut, co przekłada się na ponad 431 lat ciągłego wynajmu. Najwięcej wypożyczeń (4,8 mln) odnotowanych zostało w Warszawie, w systemie Veturilo. Był to najlepszy rezultat spośród wszystkich systemów rowerowych Nextbike w Europie. Warszawa wyprzedziła takie miasta jak Kolonia, Berlin, Budapeszt czy Drezno.

Spółka Nextbike obsługuje już 65 proc. rynku publicznych rowerów w Polsce. W 2025 roku chcielibyśmy wrócić do Zielonej Góry, o którą będziemy walczyć w przetargu, i z niecierpliwością czekamy na finalną decyzję w sprawie rowerów we Wrocławiu. Złożyliśmy tam najkorzystniejszą ofertę na budowę systemu aglomeracyjnego. Dużym krokiem naprzód byłoby również pojawienie się systemu rowerów publicznych w Krakowie – drugim co do wielkości mieście w Polsce, które wciąż czeka na swój system – mówi prezes Grupy Nextbike.


Od 1 marca na ulice Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) powróciła także pełna flota (7 tys. jednośladów) Metroroweru. To jedyny taki system w Polsce, który jest głęboko zintegrowany z transportem publicznym, stanowiąc przykład realizacji idei mobilności jako usługi (mobility as a service). Nextbike zapowiada w tym sezonie integrację Metroroweru z Kolejami Śląskimi. Użytkownicy zyskają dostęp do sieci transportowej, łączącej rowery miejskie z koleją, co pozwoli na jeszcze łatwiejsze przemieszczanie się po regionie.

Spółka zapowiada nie tylko rozwój sieci rowerów w Polsce, ale planuje też zagraniczną ekspansję.

Warszawski oddział Nextbike na Żeraniu stanie się centrum usług wspólnych dla całej grupy w Europie – będzie odpowiadał za produkcję, recykling rowerów oraz rozwój technologii IT. Polskie biuro obsługi klienta już teraz wspiera zagraniczne systemy, a my aktywnie uczestniczymy w kluczowych przetargach w Skandynawii, na Węgrzech, w Serbii i Chorwacji, konsekwentnie umacniając swoją pozycję na europejskim rynku – mówi Tomasz Wojtkiewicz.


Inwestycje w wypożyczalnie miejskich rowerów to już trend ogólnoeuropejski, który zyskuje coraz więcej zwolenników wśród mieszkańców. Badanie Nextbike i SW Research „EKObarometr 2024” wskazuje, że zdaniem respondentów publiczny rower miejski może mieć duży wpływ na jakość życia w mieście na kilku płaszczyznach – przede wszystkim na ochronę środowiska (68 proc.) i poprawę zdrowia publicznego (62 proc.). Nieco ponad połowa wskazuje na zmniejszenie ruchu samochodowego i korków (55 proc.) oraz natężenia hałasu w mieście (54 proc.).

Efektywna transformacja miast w kierunku niskoemisyjności wymaga zarówno inwestycji w odnawialne źródła energii, jak i w ograniczenie liczby pojazdów spalinowych. Kluczowe będzie rozwijanie zintegrowanych systemów transportu publicznego, rowerów miejskich i kolei, a swój wkład mogą mieć nie tylko samorządy, ale i firmy prywatne – wskazuje prezes Nextbike.
Przyszłość mobilności miejskiej to synergiczne podejście do transportu, energii i ekologii, które przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom, jak i środowisku.


Barometr Nowej Mobilności PSNM wskazuje, że w ostatnich latach mobilność miejska przechodzi dynamiczne zmiany, które prowadzą w kierunku zrównoważonych, efektywnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Transformacja mobilności wynika z rosnącej potrzeby ograniczania emisji CO2, zmniejszania zatłoczenia na ulicach oraz poprawy jakości życia w miastach. Jak wynika z badania, około 68 proc. Polaków korzysta z usług nowej mobilności, w tym 15 proc. co najmniej raz w tygodniu. Usługi takie jak rowery miejskie, hulajnogi elektryczne czy samochody na minuty stają się coraz popularniejszą, ale nie są dominującą formą transportu w polskich miastach. Większość użytkowników traktuje je jako opcję uzupełniającą lub doraźną – korzystają z nich w sytuacjach, gdzie inne środki transportu są mniej wygodne lub niedostępne. Zrównoważony rozwój staje się priorytetem dla miast i przedsiębiorstw dążących do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Zieloną transformację wspierają unijne środki.

Mikromobilność, jako istotny element ekologicznego transportu, będzie coraz mocniej wspierana przez środki unijne i krajowe. Szacuje się, że do 2030 roku znaczna część finansowania sektora mikromobilności będzie pochodzić z funduszy na transformację energetyczno-klimatyczną. Kluczowym narzędziem finansowym w latach 2026–2032 stanie się Społeczny Fundusz Klimatyczny (SCF), oferujący ponad 86 mld euro na sprawiedliwą transformację – z czego Polska może otrzymać aż 17 proc. środków – wylicza Tomasz Wojtkiewicz.


Źródło: Newseria
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Wrocław
4.3°C
wschód słońca: 06:29
zachód słońca: 17:37
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez we Wrocławiu

kiedy
2025-03-04 19:00
miejsce
Sala Koncertowa Radia Wrocław,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-03-04 19:00
miejsce
Wrocławski Teatr Współczesny im....
wstęp biletowany
kiedy
2025-03-04 20:00
miejsce
Klub Nietota, Wrocław, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2025-03-05 19:00
miejsce
Sala Koncertowa Radia Wrocław,...
wstęp biletowany