12 październik 2022

W ciągu 3 lat ma powstać 120 Branżowych Centrów Umiejętności

zdjęcie: W ciągu 3 lat ma powstać 120 Branżowych Centrów Umiejętności / fot. PAP
fot. PAP
W Polsce w ciągu 3 lat ma powstać 120 Branżowych Centrów Umiejętności (BCU), gdzie będą mogli dokształcać się uczniowie, nauczyciele i osoby dorosłe - poinformowała wiceszefowa MEiN Marzena Machałek. Powiedziała, że projekt będzie realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a jego koszt wyniesie 1 mld 400 mln zł.
REKLAMA

W czasie środowej konferencji prasowej w siedzibie MEiN wiceminister Machałek poinformowała, że rusza projekt dot. powstania w kraju Branżowych Centrów Umiejętności (BCU) realizowany z funduszy krajowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

"Od 15 października br. rusza nabór wniosków na środki z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z naszym projektem, w Polsce w ciągu 3 lat ma powstać 120 nowoczesnych Branżowych Centrów Umiejętności, gdzie będą mogli doskonalić swoje kwalifikacje zawodowe uczniowie, nauczyciele zawodu, osoby chcące zdobyć kompetencje nauczyciela zawodu i ludzie dorośli chcący się przekwalifikować lub doszkolić" - powiedziała wiceminister Machałek.

BCU będą specjalizowały się w określonej dziedzinie gospodarki, m.in. w automatyce, robotyce, mechatronice, przemyśle motoryzacyjnym, przemyśle lotniczym, energetyce odnawialnej, transporcie, spedycji i logistyce, czy w przetwórstwie spożywczym. Każdej dziedzinie gospodarki zostanie przypisane 1 centrum w kraju, a o jego lokalizacji zadecyduje dana branża.

"Na ten projekt mamy przygotowanych 1 miliard 400 milionów zł." - poinformowała wiceminister Machałek.

Wyjaśniła, że "środki będą pochodziły z Polskiego Funduszu Rozwoju". "Umowę podpisaliśmy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej" - powiedziała.

Zaznaczyła, że "konkurs skierowany jest do pracodawców". "W staraniu się o te wnioski mogą ich reprezentować organizacje pracodawców, a wiec izby gospodarcze, stowarzyszenia zawodowe i inne tego typu podmioty, ale oczywiście nie są wykluczone jednostki samorządu terytorialnego" - zapewniła Machałek.

Podkreśliła, że "najważniejsze, żeby powstawało to w partnerstwie". "Chodzi o to, żeby dana organizacja starała się o środki mając do tego wybraną szkołę, współpracując z samorządem i robiąc to w partnerstwie z uczelnią wyższą bądź instytutem badawczym czy naukowym" - tłumaczyła wiceminister Machałek.

Zaznaczyła, że Branżowe Centra Umiejętności mają cztery podstawowe zadania.

"Będzie można w nich zdobywać wiedzę i umiejętności zawodowe na bardzo wysokim poziomie zaawansowania technologicznego, w związku z tym, będą mogli tam kształcić się zarówno uczniowie, jak i będą mogli zdobywać dodatkowe umiejętności nauczyciele zawodu, uzupełniać swoje umiejętności osoby dorosłe bądź przygotowywać i zdobywać nowe kwalifikacje" - wskazała Machałek.

Jak zaznaczyła, Branżowe Centra Umiejętności będą miejscami, gdzie spotyka się szkoła, branża i uczelnia. "Zależy nam, żeby łączyć pracodawców z uczelniami i szkołami. (...) Chodzi o to, aby przewidywać technologie w konkretnej branży i zawodzie oraz przygotowywać do realizacji zadań nowoczesne kadry" - powiedziała wiceminister. Zaznaczyła, że bardzo ważne jest na tej płaszczyźnie doradztwo zawodowe.

"Projekt powstała po wielu konsultacjach z pracodawcami, obserwacji potrzeb polskiego rynku pracy w celu przygotowanie kadr dla nowoczesnej gospodarki" - wskazała.

Dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego Ministerstwa Edukacji i Nauki Piotr Bartosiak powiedział, że "absolutnym minimum w każdym z centrów to 200 osób, ale liczymy, że będzie po kilka tysięcy". "Im więcej osób zostanie zgłoszonych do przeszkolenia, tym więcej punktów projekt otrzyma" - zastrzegł dyr. Bartosik.

Wiceminister Machałek poinformowała, że zgodnie z danymi za rok 2019/2020 - w Polsce 57,7 proc. uczniów wybrało kształcenie branżowe, w tym 39 proc. - technika, a 17 proc. - szkoły branżowe. Średnia Unii Europejskiej wyniosła w tym czasie - 48,4 proc., zaś dane z Niemiec pokazują, że szkoły branżowe wybrało 48,1 proc. uczniów, we Francji 39,3 proc., a w Hiszpanii 36,4 proc. "To pokazuje, że w naszym kraju zmienia się obraz kształcenia branżowego i technicznego i bycie fachowcem jest pożądane" - oceniła wiceminister.

Zwróciła uwagę, że "w roku szkolnym 2022/23 - 58,5 proc. uczniów wybrało kształcenie zawodowym (licząc łącznie ze szkołami policealnymi) zaś 41,5 proc. zdecydowało się na kształcenie ogólne".

Wiceszefowa MEiN przyznała, że problem braku nauczycieli zawodu jest nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Europy. "W kształceniu zawodowym mamy w Polsce blisko 44 tys. nauczycieli, w tym 36 tys. etatów, zaś ofert pracy dla nauczycieli zawodu jest obecnie 148. To pokazuje, że problem braku kadr nie jest jeszcze w Polsce dotkliwy" - oceniła Machałek. Wskazała, że wyjściem naprzeciw rzeczywistości są zaproponowane przez MEiN Branżowe Centra Umiejętności.

Wiceminister Machałek powiedziała, że nie można porównywać systemów edukacji w poszczególnych krajach UE jeden do jednego. "Polski system edukacji np. nie zamyka drogi uczniom na żadnym etapie". U nas szkoła branżowa czy techników ma w programie kształcenie ogólne i uczeń może, przy odpowiednim nakładzie pracy, kontynuować edukację na kolejnych poziomach - zwróciła uwagę wiceszefowa MEiN.

Wiceminister Machałek ogłosiła, że MEiN w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Edukacji i KGHM ogłosiły konkurs na "Zawodowca roku 2022", który obejmuje 100 dziedzin.

"Nowoczesne kadry dla polskiej gospodarki to dobrze przygotowani młodzi ludzie, ale nie będzie to się działo bez nauczycieli zawodu. Chcemy zatem docenić i uhonorować nauczycieli zawodu zarówno teorii jak i praktyk, bo jest to równie ważne" - powiedziała Machałek.

Nabór wniosków do konkursu na "Zawodowca roku 2022" rozpocznie się 15 października br. i można je składać do 30 listopada br. Może to zrobić tylko dyrektor szkoły lub dyrektor centrum kształcenia. "Zgłaszając kandydata powinien wziąć pod uwagę m.in. jego zaangażowanie i pasję w pracy, wsparcie zainteresowań zawodowych uczniów, osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze w obszarze kształcenia oraz autorytet w środowisku szkolnym i lokalnym" - wyjaśniła Machałek. Dodała, że dyrektor może zgłaszać jednego kandydata w każdej ze 100 dziedzin. Ogłoszenie nominacji do nagrody nastąpi 30 grudnia a w styczniu 2023 r. zostaną ogłoszeni laureaci. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny na stronie ministerstwa edukacji i nauki. (PAP)

autor: Magdalena Gronek

mgw/ mir/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Wrocław
9.5°C
wschód słońca: 05:32
zachód słońca: 18:20
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez we Wrocławiu

kiedy
2024-04-02 20:00
miejsce
WędrówkiPub, Wrocław, ul. Podwale...
wstęp biletowany
kiedy
2024-04-03 17:00
miejsce
Sala Audytoryjna WCK, Wrocław, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2024-04-03 19:00
miejsce
WędrówkiPub, Wrocław, ul. Podwale...
wstęp biletowany
kiedy
2024-04-03 19:00
miejsce
Sala Koncertowa Radia Wrocław,...
wstęp biletowany