Jakim powietrzem chcemy oddychać? Wrocław rozmawia o Strefie Czystego Transportu
Rozmawiamy o strefie czystego transportu
We Wrocławiu jakość powietrza jest – podobnie jak w wielu polskich miastach – jedną z najgorszych w Europie, więc trzeba szukać sposobów na jej poprawę.By ograniczyć wjazd do miasta największych trucicieli wprowadza się Strefy Czystego Transportu. Taką strefę (rozciągniętą na całe miasto) ma już Kraków, a wprowadza Warszawa. Wrocław jest trzeci w tym wyścigu po czyste powietrze. Ale pojawiają się pytania: jak duża powinna być ta strefa we Wrocławiu? Czy powinna obejmować np. tylko rynek, czy też wielki obszar ograniczony np. śródmiejską obwodnicą miasta. I kolejne pytanie jakie auta nie powinny mieć wjazdu do strefy? Czy te, które spełniają normę Euro 1 (czyli właściwie wszystkie) czy może restrykcyjnie - tylko te od Euro 5 i więcej? I jeszcze jedno: od kiedy? To ostatnie pytanie jest dość proste - 2023 rok to czas konsultacji, w 2024 czas decyzji (ostatecznie o wprowadzeniu strefy zdecydują Rajcy Miejscy) a od 2025 strefa mogłaby zacząć obowiązywać.Warto pamiętać, że wykluczając z ruchu ok. 10% najstarszych samochodów, ograniczymy emisję tlenków azotu pochodzącą z silników o ok. 20–25%, a cząstek stałych – o ok. 40–50%. Drugą istotną cechą wpływającą na poziom emisji jest rodzaj silnika – silniki dieslowskie ze względu na swoją konstrukcję i spalane paliwo produkują znacznie więcej tlenków azotu niż ich benzynowe odpowiedniki – tłumaczy Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Jeśli chodzi o pytania – jak duża powinna być strefa i jakie samochody powinny mieć zakaz wjazdu do niej - w 2022 roku przeprowadzono badania i zaproponowano warianty.
Łącznie to obszar stanowiący ok. 6% powierzchni Wrocławia, zamieszkały przez prawie jedną czwartą (23%) zameldowanych w mieście osób.Najsensowniejsze wydają się te „zrównoważone” rozwiązania - wg nich strefa powinna opierać się od północy na Odrze (czyli wjazd do strefy byłby przez m.in. Mosty Trzebnicki i Osobowicki, a na południu na wiadukcie kolejowym i Dworcu Głównym. Ten wariant obejmuje centrum miasta i tę część śródmieścia, w której zachowała się przedwojenna zabudowa. Są to osiedla, gdzie dominują kamienice: Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część kojarzonego raczej z blokami osiedla Szczepin – wylicza Stefanicki.
Kto nie będzie mógł wjechać do strefy?
Wariantów zrównoważony zakłada się, że w 2025 r. wprowadzone zostanie ograniczenie wjazdu do strefy dla samochodów benzynowych wyprodukowanych przed 2000 r. (26-letnie i starsze) oraz samochodów z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2005 r. Potem z roku na rok kryteria będą się zaostrzać. Np w 2032 r., z wjazdu do strefy zostaną wykluczone samochody benzynowe wyprodukowane przed 2010 r. oraz auta z silnikiem Diesla sprzed 2015 r.Jak wziąć udział w konsultacjach?
Konsultacje trwają do 30 kwietnia (niedziela). 13 kwietnia (czwartek) o godz. 17.30 odbędzie się e-spotkanie. Zaplanowane zostały też dwie debaty – pierwsza z nich dotyczyć będzie technicznych i zdrowotnych skutków wprowadzenia sct i odbędzie się 18 kwietnia (wtorek) o godz. 17.30, w czasie drugiej (26.04.2023 r., środa, godz. 17.30) będziemy rozmawiać nt. społecznych i ekonomicznych skutków wprowadzenia strefy. Każda z debat będzie miała miejsce w ODLOCIE. Strefie Partycypacji przy ul. Piłsudskiego 34. Zorganizowane zostaną też konsultacje młodych, w ich ramach odbędą się warsztaty z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz młodzieżowych organizacji społecznych.Przez cały okres trwania konsultacji, czyli od 30 marca do 30 kwietnia będzie można wypowiedzieć się za pomocą e- formularza, a młodzi wrocławianie i młode wrocławianki swoje opinie będą mogli w tym czasie przesyłać drogą mailową na adres: h.achremowicz@edukacjakrytyczna.pl.