We Wrocławiu rozpoczął się 23. MFF mBank Nowe Horyzonty
Nowe Horyzonty to jedna z najważniejszych w Polsce dorocznych imprez poświęconych kinematografii, podczas której prezentowane jest przede wszystkim kino autorskie i twórczość reżyserów wyrazistych, z własną wizją świata i kina.
Pokazywany na otwarcie festiwalu najnowszy film Wima Wendersa to japońsko-niemiecka produkcja będąca „medytacją nad prostotą i pięknem życia”. „W +Perfect Days” Wim Wenders opowiada historię japońskiego everymana, dla którego każdy dzień wypełniony jest czynnościami składającymi się na poezję codzienności. Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (…) to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem” – opisuje film dyrektor 23. MFF mBank Nowe Horyzonty Marcin Pieńkowski.
Drugim z filmów inaugurujących tegoroczną edycję Nowych Horyzontów jest inne dzieło Wendersa, zrealizowany w technologii 3D obraz „Anselm”.
Podczas tegorocznego festiwalu zostanie pokazanych, podczas 600 sensów, łącznie ponad 251 filmów, z tego niemal 200 pełnometrażowych. Projekcje odbywać się będą w Kinie Nowe Horyzonty, Dolnośląskim Centrum Filmowym oraz na wrocławskim Rynku. Festiwal, podobnie jak w ostatnich latach, będzie miał formułę hybrydową – część filmów będzie dostępna online.
W programie imprezy znalazł się wybór najważniejszych filmów z prestiżowych festiwali z całego świata, w tym ponad 20 filmów z tegorocznego festiwalu w Cannes. Widzowie zobaczą m.in. „Bulion i inne namiętności” (The Pot au Feu) w reżyserii Tr?n Anh Hunga – obraz nagrodzony w Cannes za najlepszą reżyserię; film „Monster” Hirokazu Kore-edy - nagrodzony za scenariusz; „Wśród wyschniętych traw” (About Dry Grasses) Nuriego Bilge Ceylana - nagroda dla najlepszej aktorki czy „Opadające liście” (Fallen Leaves) Akiego Kaurismäkiego - Nagroda Jury.
Wrocławska publiczność będzie też miała okazję zobaczyć m.in. wyróżniony Wielką Nagrodą Jury w Wenecji fabularny debiut Alice Diop „Saint Omer”; czy „Niedźwiedzie nie istnieją” (No Bears) Jafara Panahiego – obraz, który w Wenecji zdobył Nagrodę Specjalną Jury. Pokazane też zostaną filmy nagrodzone na festiwalach Sundance oraz w Rotterdamie.
W programie znalazły się również najnowsze filmy m.in. Marca Bellocchio, Sachy Polak, Angeli Schanelec, Lava Diaza, Kelly Reichardt, Joanny Hogg, Christiana Petzolda oraz ostatni film Jean-Luca Godarda – podali organizatorzy Nowych Horyzontów.
Podobnie jak w latach ubiegłych podczas festiwalu prezentowane będą retrospektywy twórczości znanych reżyserów. Widzowie obejrzą m.in. przegląd filmów ikony indyjskiego kina Satyajita Raya, francuskiej reżyserki Alice Diop, jednego z najważniejszych reżyserów z Chin Wanga Binga oraz Alaina Robbe-Grilleta – francuskiego reżysera „łączącego nowofalowy eksperyment, tradycję libertyńską i surrealistyczną”.
Podczas festiwalu odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Filmowy Nowe Horyzonty. Wystartuje w nim 12 obrazów: „Piaffe” Ann Oren, „Na miejscu” (Here) Basa Devosa, „Kwiaty ludzkiego ciała” (Human Flowers of Flesh) Heleny Wittmann, „Samsara” Loisa Patino, „Delikwenci” (The Delinquents) Rodriga Moreno, „After” Anthony’ego Lapii, „La Palisiada” Philipa Sotnychenki, „Posiadłość” (Birdland) Leili Kilani, „Pod ścianą” (Stonewalling) Huang Ji i Ryujiego Otsuki, „Czarny kos, czarna jeżyna” (Blackbird Blackbird Blackberry) Elene Naveriani oraz „Sklep” (The Store) Ami-Ro Sköld, kinematografię polską reprezentuje w tym konkursie „Imago” Olgi Chajdas.
Festiwal Nowe Horyzonty to nie tylko szeroki pokaz twórczości filmowej, ale również scena muzyczna i prezentacja sztuk wizualnych.
Festiwal zakończy się 30 lipca. Filmem zamknięcia będzie przebój festiwali Sundance i Berlinale „Przejścia” (Passages) Iry Sachsa.(PAP)
autor: Piotr Doczeklski