Dolnośląskie/ Rozpoczęło się drążenie tunelu kolejowego w okolicach Trzcińska
Wraz z rozpoczęciem działań wiertniczych ruszyły zasadnicze prace przy przebudowie XIX-wiecznego tunelu kolejowego w okolicach Trzcińska – podał w czwartek Radosław Śledziński z biura prasowego PKP PLK.
Rozpoczęcie prac wiertniczych zostało poprzedzone zabezpieczeniem tunelu i przygotowaniem torów tak, aby bez przeszkód mogły kursować tamtędy pociągi.
Wiercenia prowadzoną są przy pomocy maszyn TEM. "Urządzenie waży 120 ton, mierzy ok. 22 m i porusza się z prędkością 1m/min. Technologia +tunel w tunelu+ pozwala na skuwanie materiału skalnego – poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów – i +natryskiwanie+ betonu na ściany" – tłumaczył Śledziński.
Dodał, że obudowa maszyny tworzy przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego bez dodatkowych osłon toru, co w efekcie do minimum ogranicza zmiany w komunikacji w czasie realizowanych prac.
Inwestycja kolejowa w okolicach Trzcińska obejmuje remont około 300 metrów tunelu na trasie między Wrocławiem a Jelenią Górą. Obiekt zostanie poszerzony do ponad 11 metrów. Dzięki temu możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach.
"Inwestycja w tunelu w okolicy Trzcińska znacząco zwiększy możliwości połączeń kolejowych na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Środki budżetowe przeznaczone na przebudowę obiektu z XIX w. pozwolą na lepsze wykorzystanie kolei, najbardziej ekologicznego środka transportu. To istotne zarówno w ruchu pasażerskim, jak i w przewozach towarów po torach, m.in. ładunków z dolnośląskich kopalni kamienia" – powiedział cytowany w komunikacie PKP PLK Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Modernizacja tunelu będzie kosztować blisko 85 mln zł. Po poszerzeniu tunelu wprowadzona zostanie w tym miejscu na kilka tygodniu autobusowa komunikacja zastępcza. W tym czasie prowadzona będzie zabudowa nowych torów.
Tunel trzciński to około 300-metrowy obiekt z połowy XIX w. Znajduje się pod wzniesieniem na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim i towarowym, m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych.(PAP)
autor: Piotr Doczekalski
pdo/ jann/
