Historyczny tabor na Noc Muzeów
Na trasach pojawią się pojazdy, które pozwolą zobaczyć, jak w 2. połowie XX w. zmieniała się komunikacja miejska. Będzie można przejechać się pierwszym typem tramwajów produkowanych w Polsce po II wojnie światowej, pierwszym rodzajem szybkobieżnego tramwaju we Wrocławiu oraz autobusami marki Jelcz i Ikarus, które stanowiły podstawę komunikacji w stolicy Dolnego Śląska w latach 80. i 90. XX w.
Pojazd właśnie został odświeżony przez Klub. – Wagon został polakierowany na kremowo-niebieskie barwy. Przedstawia on stan z 2 poł. lat 70. XX w. Na burcie pojawił się dwupolowy herb Wrocławia obowiązujący w latach 1948-90 – tłumaczy dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.Najstarszy tramwaj, który spotkamy na Nocy Muzeów to pochodzący z 1949 r. wagon #1332. Należy on do najstarszej serii wozów typu N, pierwszej powojennej polskiej produkcji. Powstał w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych (Konstal Chorzów) i pierwotnie jeździł po Warszawie. Do Wrocławia trafił w 1967 r. – opowiada dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.
Nie lada gratką dla miłośników autobusów będą dwa ikarusy w dwóch dobrze znanych wrocławianom wersjach. Na linii pojawi się Ikarus 280.70E pochodzący z 1995 r. To ostatni autobus z tej rodziny, który woził pasażerów we wrocławskim MPK do 2014 r.
Linia tramwajowa M1 będzie okrążać centrum miasta, mijając m.in. Muzeum Miejskie w Zamku Królewskim, Ossolineum, Ostrów Tumski i Muzeum Narodowe. Z kolei linie autobusowe połączą Operę z Halą Stulecia i ekspozycją „Golgota Wschodu” (linia M10), z Centrum Historii Zajezdnia (linia M11), ze Społecznym Muzeum Militarnym w Forcie nr 9 przy ul. Pełczyńskiej (linia M12) oraz z Fortem Piechoty nr 6 na Polanowicach (linia M13). Punktem przesiadkowym dla wszystkich linii będzie pl. Teatralny, skąd zabytkowe pojazdy będą odjeżdżały co około 5 minut.Dzięki uprzejmości MPK Wrocław udało się nam pozyskać pojazd. Następnie dokonaliśmy jego remontu, przywracając mu stan z początku eksploatacji, przede wszystkim kremowo-wiśniowy kolor burt, a także herb miasta w formie jaka obowiązywała w 1995 r. – relacjonuje Kołodziejczyk. Drugi autobus, Ikarus 280.26, to już jego klasyczna forma z manualną skrzynią biegów oraz harmonijkowymi drzwiami. – W takiej wersji dostarczano do Wrocławia ikarusy od 1981 r. Udało się nam przywrócić mu oryginalne fabryczne barwy kremowo-czerwono-kremowe – dodaje.
linia tramwajowa M1
Opera – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – Szewska – Grodzka – Most Uniwersytecki – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Most Pokoju – pl. Powstańców Warszawy – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera
Linia będzie kursować co 15 minut obsługiwana tramwajami typu N z 1949 r., typu 4N1 z 1960 r. i typu 102Na z 1972 r.
linia autobusowa M10
Opera – Świdnicka – pl. Kościuszki – Kościuszki – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Tramwajowa
Tramwajowa – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Most Grunwaldzki – pl. Powstańców Warszawy – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera
Linia kursuje co 30 minut obsługiwana przez autobusy Jelcz PR110 i Jelcz M11 z lat 80. XX w.
linia autobusowa M11
Opera – Teatralna – Kołłątaja – Peronowa – Stawowa – Swobodna – Owsiana – Zaporoska – Grabiszyńska – Centrum Historii Zajezdnia
Centrum Historii Zajezdnia – Grabiszyńska – pl. Legionów – Piłsudskiego – Arkady – Świdnicka – Opera
Linia kursuje co 30 minut obsługiwana przez tzw. autobusy-ogórki, czyli Jelcze 272MEX z lat 70. XX w. (jeśli pogoda dopisze, na linii pokaże się słynny „Fredruś”, czyli autobus-kabriolet).
linia autobusowa M12
Opera – Świdnicka – Podwale – pl. Orląt Lwowskich – Podwale – pl. Jana Pawła II – Ruska – Nowy Świat – Most Pomorski – Pomorska – Dubois – Kurkowa – Reymonta – Most Osobowicki – Bałtycka – Obornicka – Pełczyńska – Społeczne Muzeum Militarne
Społeczne Muzeum Militarne – Pełczyńska – Obornicka – Bałtycka – Most Osobowicki – Reymonta – Kurkowa – Dubois – Pomorska – Most Pomorski – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Wierzbowa – Teatralna – Opera
Linia kursuje co ok. godzinę obsługiwana przez przegubowy autobus Ikarus 280.26 z 1983 r.
linia autobusowa M13
Opera – Świdnicka – pl. Kościuszki – Kościuszki – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Janickiego – Kraińskiego – Grodzka – Most Uniwersytecki – Drobnera – Łokietka – Chrobrego – pl. Powstańców Wielkopolskich (Dworzec Nadodrze) – Trzebnicka – Żmigrodzka – Kamieńskiego – Polanowice (Fort Piechoty nr 6)
Polanowice (Fort Piechoty nr 6) – Kamieńskiego – Żmigrodzka – Trzebnicka – pl. Powstańców Wielkopolskich (Dworzec Nadodrze) – Chrobrego – Łokietka – Drobnera – Most Uniwersytecki – Grodzka – Piaskowa – św. Katarzyny – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera
Linia będzie kursować co ok. godzinę obsługiwana przez autobus Ikarus 280.70E z 1995 r.
Linie podczas Nocy Muzeów będzie obsługiwać Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Stowarzyszenie to powstało w 2011 roku jako inicjatywa osób związanych ze środowiskiem wrocławskich miłośników komunikacji, a także innych osób żywo zainteresowanych tematyką transportu publicznego. Głównymi celami Klubu jest pozyskiwanie i zachowywanie jako zabytków wycofywanych pojazdów komunikacji publicznej, zbieranie eksponatów oraz innych pamiątek związanych z transportem zbiorowym, a także odkrywanie jego historii wraz z dokumentowaniem bieżących wydarzeń. Ponadto do celów stowarzyszenia należy m.in. promocja publicznej komunikacji zbiorowej i upowszechnianie wiedzy o niej, w tym popularyzacja nowości i dobrych wzorców organizacji transportu zbiorowego. W kolekcji Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego znajduje się obecnie około 30 zabytkowych tramwajów i autobusów.
Link do wydarzenia na FB: https://www.facebook.com/events/1273171266936404