10 październik 2023

Kolej na kolej... na lotnisko

fot. nadesłane
75% torów jest, jest wskazana trasa, łącznie z wiaduktem nad jezdnią samochodową i tunelem pod lotniskiem. Potrzeba tylko… odmrożenia projektu, z którym nic się nie dzieje od 2015 roku. Wrocław apeluje do Ministerstwa Infrastruktury.
REKLAMA
1 października ruszył dworzec kolejowy na lotnisku w Rzeszowie. Z centrum miasta przejazd na lotnisko zajmuje 18 minut. Przejazd koleją z centrum Wrocławia: Dworca Głównego czy Dworca Świebodzkiego na Lotnisko przez Wrocław-Muchobór, Wrocław-Nowy Dwór i Wrocław-Żerniki zajmie około 20 minut. To konkrety, które Wrocław zaplanował jeszcze przed Euro2012:

Wrocław zrobił studium lokalizacyjne dla połączenia kolejowego linii E-30 z nowym terminalem portu lotniczego. Wrocławscy radni klubów PO, Obywatelski Dolny Śląsk, PSL i SLD zgłosili pomysł budowy połączenia kolejowego na lotnisko i zaproszono do składania propozycji na przygotowanie kompleksowego studium wykonalności "Techniczna i środowiskowa dokumentacja dla integracji modalnej Portu Lotniczego Wrocław. Niestety w 2015 roku zmieniła się władza centralna i odłożyła temat naszej wrocławskiej kolei na półkę – wskazuje wiceprezydent Jakub Mazur.

Tymczasem usytuowanie Portu Lotniczego jest idealne dla kolei: położony pomiędzy linią wałbrzyską i legnicką, w linii prostej około 3 kilometrów od obu tych tras.

W 2022 roku Wrocławski Port Lotniczy obsłużył 2,9 mln pasażerów. To orientacyjny potencjał przewozowy dla kolei ok. 1,4 mln. osób rocznie - tak wynika z szacunków samych kolejarzy przedstawianych w  dokumencie "Analiza potencjału transferu koleją do portów lotniczych w Polsce" autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Każdy wzrost ruchu lotniczego generuje proporcjonalny wzrost zatrudnienia i zapotrzebowania na transport do pracy – mówił Karol Przywara wiceprezes Portu Lotniczego i kandydat do Sejmu z ramienia Koalicji Obywatelskiej, który zadeklarował walkę o realizację projektu na Wiejskiej.

Dziś lotnisko obsługuje komunikacja MPK liniami 106, 129 (także jako specjalny autobus lotniskowy w weekend) oraz 1 nocna linia autobusowa. Wrocławianie i turyści korzystają też z taksówek i własnych samochodów, co jest problemem dla lotniska.

W praktyce nawet powiększony parking lotniska nie zapewnia wystarczającej liczby miejsc parkingowych. Dochodzi na lotnisku do absurdalnych sytuacji, gdzie w czerwcu awaryjne parkingi powstawały na płycie lotniska. Kolej staje się niezbędna – opisuje Karol Przywara.

Faktycznie PKP PLK mimo, że gotowe były wszystkie wdrożeniowe plany zamiast budować zaczęło „projektować i analizować”. W ramach tych działań w październiku 2019 PKP PLK rozpoczęło prace nad Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Dokument ma zawierać rekomendację w zakresie zasadności budowy połączenia kolejowego do Portu Lotniczego we Wrocławiu.

Te prace wciąż nie zostały zakończone. Kolej zapowiada publikację Wstępnego Studium Wykonalności dopiero w 2024. Nie tylko analiza trwa 5 lat, ale jest coraz gorzej! W tym roku modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego, przez działanie rządu PiS, spadła w Warszawie do programów rezerwowych. Nie tylko nic się kolejowo od 2015 roku nie dzieje, ale te działania oznaczają, że przez najbliższą dekadę dziać się nie będzie – mówił na lotnisku Mazur.

Modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego jest działaniem kluczowym – bez niej nie będzie ani kolei na lotnisko ani np. rozbudowy wiaduktów we Wrocławiu co mogłoby się przyczynić do powstania szybkiej kolei miejskiej z prawdziwego zdarzenia. Niestety władze marszałkowskie w regionie czyli koalicja Bezpartyjnych Samorządowców z PiS mimo skutecznego rozwijania spółki Kolei Dolnośląskie nie utrzymała Wrocławskiego Węzła Kolejowego w Krajowym Programie Kolejowym na liście priorytetowej polskich inwestycji. To dokument, który precyzuje, jakie inwestycje będą wspierane przez rząd i unijne pieniądze.

Tymczasem programy modernizacyjne Unii Europejskiej sprzyjają takim miejsko-lotniskowym połączeniom. UE przyjmuje, że warunkiem stworzenia konkurencyjnego systemu transportowego jest zapewnienie skomunikowania koleją wszystkich europejskich portów lotniczych do 2050 roku znajdujących się w tak zwanej „sieci bazowej”. To zbiór najważniejszych lotnisk Europy.

Konsekwentnie rozwijamy szeroko rozumianą komunikację miejską i aglomeracyjną. Uruchomienie połączenia kolejowego z lotniskiem z jednej strony odciąży miejskie linie autobusowe, z drugiej jest pierwszym krokiem do stworzenia kolei aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Aby to się stało, niezbędne jest stworzenie niezbędnej infrastruktury torowej, o co zabiegamy od lat – uzupełnia.

Wrocław jest największym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego z lotniskiem. Takie połączenia mają Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Modlin (autobusowo-kolejowe), Lublin i Olsztyn. Jeszcze w tym roku oddane zostanie połączenie w Katowicach. Od 1 października działa połączenie w Rzeszowie.

Wrocławskie lotnisko posiada już część odpowiedniej infrastruktury (60-metrowy tunel dla pasażerów wyprowadzony z podziemi lotniska), umożliwiającej skomunikowanie Portu z centrum miasta dogodnym połączeniem kolejowym. Jest przygotowany wiadukt nad drogą od strony przystanku Wrocław-Żerniki – opisuje Przywara.

Linie kolejowe na lotnisko w innych miastach wojewódzkich cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Możliwość rozłożenia ruchu podróżnych na różne środki transportu publicznego nie generuje tak dużych korków i zanieczyszczeń jak podróż samochodem.

Dlatego podpisujemy tu apel do Ministra Infrastruktury, aby uwzględnił w powstającym od 4 lat wstępnym Studium linię kolejową na lotnisko. Liczymy że nasz apel trafi już na biurko nowego ministra infrastruktury. A przypilnować ten projekt ma Karol Przywara, który poza wiceprezesem lotniska jest także kandydatem do sejmu z ramienia ruchu samorządowego „tak dla Polski w ramach Koalicji Obywatelskiej – wyjaśniał wiceprezydent Mazur.  

Szacunki wskazują, że dokończenie budowy linii na lotnisko wraz z uruchomieniem czołowego dworca to koszt około 250 mln zł.

PLK SA w 2009 r. zleciły opracowanie dokumentacji przedprojektowej pn.: "Budowa połączenia kolejowego Wrocław Żerniki - Nowy Port Lotniczy". Szacowana wartość inwestycji, jaka została określona w ramach wyżej wymienionego zadania, w roku 2010 wyniosła 150 mln zł (pierwotna kwota to 70 mln zł). W latach 2012-2014 Urząd Miasta Wrocław oraz Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego odmówił dofinansowania inwestycji. Ponadto zadanie to nie było zgłaszane przez Urząd Marszałkowski do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) w obu perspektywach finansowych. Wobec czego, mając świadomość ważności inwestycji PLK SA w roku 2019 r. podpisały umowę na wykonanie zadania pn.: "Wstępne Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego", w którym w analizowanych wariantach znajduje się budowa linii kolejowej do lotniska. Planowany termin zakończenia prac studialnych to koniec 2024 r.
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Wrocław
20.1°C
wschód słońca: 05:21
zachód słońca: 20:15
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez we Wrocławiu

kiedy
2024-05-02 15:00
miejsce
Pergola - Hala Stulecia, Wrocław,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-02 15:00
miejsce
Pergola - Hala Stulecia, Wrocław,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-02 17:00
miejsce
Katedra Marii Magdaleny, Wrocław,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-02 19:00
miejsce
Katedra Marii Magdaleny, Wrocław,...
wstęp biletowany