Mobilny Wrocław po pandemii

fot. nadesłane
Od kilku miesięcy głównym tematem, który towarzyszy większości ludzi na całym świecie jest koronawirus SARS-CoV-2, pandemia nim wywołana i jego wpływ na funkcjonowanie wszystkich aspektów życia, w tym na szeroko rozumianą mobilność.
Koronawirus
dolnośląskie
2941
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA
Wrocław dostrzega skutki pandemii i jej wpływ na przemieszczanie się po mieście. – Na pewno mniej się poruszamy, a zatem wszyscy odczuwamy, że samochodem jeździ się szybciej i sprawniej niż przed epidemią. To „zasługa” przede wszystkim mniejszego natężenia ruchu aut – spowodowana głównie tym, że pracujemy zdalnie, a przedszkolaki, uczniowie i studenci nie jeżdżą na zajęcia. Zdecydowanie czujemy pozytywny wpływ tej sytuacji na płynność poruszania się po mieście. Nasze tramwaje i autobusy są bezpieczne i kursują regularnie, zgodnie z roboczymi rozkładami jazdy, chociaż mogą przewieźć mniej osób – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.

Można się spodziewać, że mimo tego, część osób, ze względu na poczucie bezpieczeństwa, prawdopodobnie zrezygnuje z poruszania się komunikacją miejską na rzecz własnego środka transportu, w konsekwencji, ruch samochodów może się zwiększyć.

– Najgorsze odczucia mamy zwykle rano – w porannym szczycie – kiedy wszyscy spieszymy się do pracy, na uczelnię lub do szkoły. Taki trudny moment może nastąpić na przełomie września i października, kiedy – jak można obecnie przewidywać – do szkół i na uczelnie wrócą uczniowie i studenci, a rodzice będą odwozić do szkół swoje młodsze pociechy. Bardzo nam zależy, aby przygotować się na czas po wakacjach, kiedy spodziewamy się powrotu do normalnego, codziennego życia miasta. Wtedy, liczba podróżujących wróci do normy – dodaje Monika Kozłowska-Święconek.

Miasto nie tylko kontynuuje dotychczasowe działania, ale także zdecydowało się na realizację kolejnych, które mają ułatwić mieszkańcom przemieszczanie się po mieście pieszo, rowerem lub komunikacją zbiorową, szczególnie w centrum.

- Najbardziej zależy nam na tym, żeby zminimalizować uciążliwości porannego szczytu po wakacjach. Nasze działania mają na celu tzw. spłaszczenie godzin szczytu. Chcemy, by ruch w mieście rozkładał się bardziej równomiernie, dzięki czemu lepiej i efektywniej wykorzystamy obecną infrastrukturę – sugeruje dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.


Dla pieszych i rowerzystów

Jednym z najważniejszych działań będą ułatwienia dla pieszych i rowerzystów wprowadzone w centrum Wrocławia, gdzie infrastruktura piesza i rowerowa jest dobrze rozwinięta, ale warto skupić się na brakujących elementach.

– Na czas pandemii prezydent Wrocławia otworzył Rynek dla rowerzystów i dostawców rowerowych na cały dzień. Jednak trzy rowerowe dojazdy do centrum nie są jeszcze wystarczająco wygodne. Mamy dla tych kierunków opracowane dokumentacje projektowe, jednak wyprzedzająco chcemy wprowadzić na nich ułatwienia, które poprawią nie tylko poruszanie się rowerem, ale także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Dlatego powstaną trzy strefy ograniczonej prędkości tempo 30 na ulicach: Świdnickiej, Sądowej i św. Mikołaja. Są to ulice, na których już zaplanowano docelowe rozwiązania przyjazne dla rowerzystów, pieszych i pasażerów, jednak do ich realizacji potrzeba jeszcze trochę czasu – mówi Elwira Nowak, dyrektor Wydziału Inżynierii Miejskiej.

Ponadto, z ruchu samochodowego zostanie wyłączony fragment ulicy Ruskiej - od pl. Solnego do ul. Rzeźniczej, na którym widoczny jest największy potok ruchu pieszych, którzy dochodzą z przystanków zlokalizowanych na ul. Kazimierza Wielkiego. W najbliższych tygodniach powstanie tam także nowe przejście dla pieszych.

Znajdujące się na ulicy Ruskiej restauracje i bary, po zmianach w organizacji ruchu, będą mogły wykorzystać uspokojoną strefę do rozstawienia i powiększenia ogródków gastronomicznych.

Kolejnym ważnym działaniem jest przejście przez ulicę Legnicką przy przystanku tramwajowym „Młodych Techników”, do którego będzie można dojść bez potrzeby pokonywania schodów, a także nowe przejście – na razie jako rozwiązanie tymczasowe, ze względu na wyłączenie tunelu podziemnego – które pojawi się na południowym wlocie placu Dominikańskiego.

– Przygotowujemy się także do wprowadzenia jesienią pilotażowego projektu „Szkolnej Ulicy” – wzorem miast zachodnich, np. Wiednia. Projekt polega na tym, że na pół godziny przed rozpoczęciem lekcji wyłącza się z ruchu samochodowego fragment ulicy przylegającej do szkoły – żeby pozwolić dzieciom na bezpieczne dojście bezpośrednio do szkoły. W ten sposób chcemy promować dojścia do szkoły pieszo, rowerem lub hulajnogą i zmieniać przyzwyczajenia odwożenia dzieci przez rodziców autem - bezpośrednio pod budynek szkoły – mówi dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności, Monika Kozłowska-Święconek.

„Szkolna Ulica” to inicjatywa, która świetnie przyjęła się w wielu miastach. – W ten sposób udało się przełamać paradoks: rodzice odwożą dzieci samochodami, ponieważ boją się o bezpieczeństwo ze względu na intensywny ruch samochodowy przy szkole – dodaje z kolei Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności.

Prowadzone są także działania polegające na uwolnieniu chodników w centrum Wrocławia od nielegalnego parkowania, które jest niezwykle uciążliwe dla pieszych oraz rodziców z wózkami, a także osób z ograniczoną mobilnością.

– Można uznać, że w centrum miasta słupki są już praktycznie wszędzie tam, gdzie trzeba było zabezpieczyć chodniki przed nieprawidłowym parkowaniem. Planujemy jednak kolejne działania, gdyż w niektórych miejscach, pomimo jednoznacznych przepisów i interwencji Straży Miejskiej, kierowcy nadal parkują z naruszaniem tych przepisów – twierdzi Elwira Nowak.

Tam, gdzie będzie to możliwe, do uwolnienia chodników zastosujemy m.in. elementy zieleni. I tak, w najbliższym czasie od nielegalnego parkowania uwolnione zostaną ulice: Ofiar Oświęcimskich (60 m), Kuźnicza (40 m), Św. Marii Magdaleny (25 m), Jodłowa (40 m), Odrzańska (12 m), Szewska (3 m), Więzienna (30 m), Garbary (34 m) czy Igielna (80 m).


Dla kierowców

Bez pomocy nie zostaną kierowcy, którzy w związku z wykonywanymi obowiązkami, zmuszeni są załatwiać sprawy w ścisłym centrum miasta. Specjalnie dla nich na parkingu Narodowego Forum Muzyki wprowadzona zostanie możliwość bezpłatnego parkowania przez pierwszą godzinę.

– Takie rozwiązanie pozwoli nam na dużą rotację i możliwość sprawnego załatwienia spraw w centrum w krótkim czasie. Co więcej, w kilku miejscach w centrum, gdzie parkowanie może odbywać się w zgodzie z przepisami, wyznaczymy także dodatkowe miejsca postojowe – m.in. na ulicy Św. Marii Magdaleny, Jodłowej czy placu Nankiera. Dodatkowo – na wnioski przedsiębiorców – tam gdzie to możliwe, będziemy wyznaczać czasowe miejsca postojowe zastrzeżone dla dostaw (5-10 rano). Wnioski już można składać do Wydziału Inżynierii Miejskiej – dodaje dyrektor wydziału.

Do końca roku otwarte pozostaną także szlabany na parkingach Parkuj i Jedź – aby zachęcić, szczególnie przyjezdnych z aglomeracji, do pozostawienia auta i podróżowania po Wrocławiu komunikacją zbiorową.


Dla pasażerów komunikacji zbiorowej

Wrocławskie tramwaje i autobusy są bezpieczne i kursują regularnie – zgodnie z roboczymi rozkładami jazdy – chociaż aktualnie mogą przewieźć mniej osób. W związku z panującą pandemią są regularnie odkażane i wietrzone.
Trwają także prace remontowe na torowiskach, w centrum np. na ul. Świdnickiej czy na ul. Kołłątaja. To dzięki tym remontom tramwaje będą mogły być punktualne i niezawodne. Pierwszy raz w historii miasta na remonty i utrzymanie torowisk przeznaczonych zostanie 80 mln zł.

Trwają także prace nad zintegrowanym biletem, pozwalającym poruszać się różnymi środkami transportu, nie tylko w granicach Wrocławia, ale także całej aglomeracji, pamiętając o tym, że dużą część ruchu samochodowego (ok. 250 tys. aut dziennie), generują wjeżdżający spoza granic miasta.


Współpraca z biznesem i uczelniami na rzecz mobilności zrównoważonej

W najbliższym czasie prezydent Wrocławia Jacek Sutryk roześle list skierowany do dużych wrocławskich pracodawców, w którym przekaże gotowy podręcznik „Zrób to sam..., czyli jak zrobić i wdrożyć plan mobilności” (w załączniku). Poradnik zobrazuje sposób promocji i zarządzania zrównoważoną mobilnością w zakładach pracy.

– Niezwykle ważne jest stworzenie możliwości pracy zdalnej lub ruchomych godzin pracy, które jak odczuliśmy sprawdziły się w czasie pandemii i miały pozytywny wpływ na rozłożenie porannego szczytu. Oczywiście, zaczynamy od siebie i dążymy do tego, aby w Urzędzie Miejskim, a w przyszłości także w miejskich jednostkach, można było - bez szkody dla klientów - również wprowadzić takie rozwiązania – dodaje Monika Kozłowska-Święconek.

Urząd Miejski posiada już swój plan mobilności, który jest sukcesywnie realizowany. Ostatnim z jego działań było m.in. przekształcenie parkingu urzędowego na zielony skwer w centrum oraz pobieranie opłat od pracowników korzystających z parkingów na podwórkach UM.

Miasto chce także zachęcić pracowników i studentów do podróżowania rowerem - również miejskim, w związku z czym, jesienią zaplanowano organizację kolejnego wyzwania dla cyklistów.

– Planujemy zorganizować „Jesienne wyzwanie rowerowe”, w którym w liczbie „wykręconych” na rowerach kilometrów konkurują ze sobą zakłady pracy i zorganizowane grupy. A w październiku, na studentów wrocławskich uczelni będzie czekał pakiet informacyjno-powitalny, pokazujący jak zdrowo i bezpiecznie poruszać się po Wrocławiu – z zachętą do podróżowania rowerem – mówi Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności.


Dlaczego właśnie tak?

Proponowany pakiet jest dostosowany do warunków wrocławskich i do działań, które się na bieżąco dzieją.

– Nie możemy zapominać, że mamy teraz kulminację w remontach torowisk i rozjazdów w centralnych punktach miasta oraz o wielu trwających ważnych inwestycjach tramwajowych i rowerowych. Nie zwalniamy tempa – wykorzystujemy ten czas pandemii na to, żeby realizować je szybciej i sprawniej. Tu warto  przywołać trwającą budowę tramwaju na Nowy Dwór i Popowice oraz drogę dla rowerów na al. Karkonoskiej. Skupiamy się nie tylko na infrastrukturze i uzupełnianiu jej braków, ale przede wszystkim na rozwiązaniach systemowych – kończy Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor BZM.
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
dolnośląskie
2941
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez we Wrocławiu

kiedy
2020-09-06 15:00
miejsce
STATEK RUSAŁKA, Wrocław, PRZYSTAŃ...
wstęp biletowany
kiedy
2020-09-06 16:00
miejsce
Ibis Styles Wroclaw Centrum,...
wstęp biletowany
kiedy
2020-09-06 18:00
miejsce
STATEK RUSAŁKA, Wrocław, PRZYSTAŃ...
wstęp biletowany
kiedy
2020-09-06 19:00
miejsce
Stary Klasztor, Wrocław, Purkyniego 1
wstęp biletowany