MPK Wrocław przekazało Konstala 105Na Towarzystwu Miłośników Wrocławia
Konstal 105N był opracowany w Polsce, a niektóre rozwiązania chroniły patenty, także międzynarodowe. W połowie lat 70. zaskoczyły pasażerów niezwykłą, kanciastą budą z wielką ilością bardzo dużych okien. To dlatego nazwano go „Akwarium”.
Konstali 105 „N”, w różnych odmianach wyprodukowano około 1000 sztuk, zaś Konstali 105 „Na”, wraz z modernizacjami zbudowano ponad 1450 egzemplarzy. Teraz dzięki MPK Wrocław jeden z nich trafił w ręce Towarzystwa Miłośników Wrocławia.Dbanie o historię to bardzo ważny element dla naszej spółki. Kolejny raz przekazujemy najstarszy tabor w ręce entuzjastów komunikacji miejskiej, aby zadbać o jego dziedzictwo. Cieszę się, że możemy przyczynić się do kultywowania przeszłości transportu, razem z towarzystwami i klubami sympatyków – mówi prezes MPK Wrocław Witold Woźny.
We Wrocławiu Konstal 105 Na kursował na wszystkich trasach, coraz częściej zaskakując pasażerów układem czworga drzwi wejściowych. Ten układ stawał się bowiem coraz większą rzadkością. We Wrocławiu duża część tramwajów starszego typu poddawana była remontom i modernizacjom. Wracały na tory już w wersji trojga drzwi w nadwoziu.Jesteśmy jednym z najstarszych stowarzyszeń działających we Wrocławiu. Wśród naszych sekcji znajduje się właśnie ta tramwajowa, czyli skupiająca się na zabytkowym taborze. Tramwaje są wykorzystywane przez cały rok, szczególnie przez przewodników dla turystów i mieszkańców Wrocławia. Ten tramwaj dołączy do Jasia i Małgosi, który również otrzymaliśmy od MPK Wrocław, już ponad 20 lat temu. Myślę, że sprawi wiele radości wszystkim pasażerom, bo z jego perspektywy będą mogli zwiedzać i poznawać Wrocław – mówi wiceprezes Towarzystwa Miłośników Wrocławia Katarzyna Popińska.
Skład tramwajów typu Konstal 105Na o numerach 2532 + 2531 został wyprodukowany w 1991 roku w chorzowskim Konstalu. Eksploatowany w ruchu liniowym po jedenastu latach przeszedł przebudowę w dawnym zakładzie remontowym „Protram” przy ulicy Legnickiej. Ciekawostką jest, że wagony tego typu kursowały jedynie we Wrocławiu. Ich ostatnim dniem na kursach liniowych był 17 stycznia 2022 roku.To ostatni klasyczny Konstal 105N, który pozostał w naszym mieście. Wyróżniają go trzy pary rozsuwanych drzwi, jakie zyskał po przeprowadzonej modernizacji. Właśnie dlatego tak bardzo chcieliśmy zachować ten pojazd. Teraz zostanie przygotowany do badań homologacyjnych, by w maju mógł pojawić się na torach i znowu zacząć wozić pasażerów – mówi członek i motorniczy Towarzystwa Miłośników Wrocławia Paweł Kwiatkowski.