Ograniczenia w ruchu kołowym na estakadzie w al. Jana III Sobieskiego
pexels/18272520
Od 27 grudnia br. na estakadzie zachodniej (wjazdowej) w ciągu al. Jana III Sobieskiego zostanie wprowadzone zwężenie do jednego pasa na odcinku ok. 100m. Prawy skrajny pas zostanie wyłączony z ruchu, zgodnie z zaleceniami zawartymi w bieżącej ekspertyzie dotyczącej stanu technicznego obiektu. Ograniczenie będzie obowiązywać aż do rozpoczęcia remontu kapitalnego estakady.
REKLAMA
Przyczyną ograniczenia ruchu kołowego są wytężenia (wyeksploatowanie) elementów dźwigara pomiędzy 8 a 9 filarem estakady.
Obydwie estakady biegnące nad torami kolejowymi są wytypowane do remontu kapitalnego, uprzednie ekspertyzy wskazywały postępujące zużycie elementów konstrukcji, typowe dla obiektów powstałych w latach 80tych XX wieku.
Pod koniec 2021r. zawarliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji i prace projektowe są na ukończeniu. Zadanie ma polegać nie tylko na kompleksowej renowacji obydwu obiektów, ale również budowy na nich dodatkowej infrastruktury pieszo – rowerowej, ze ślimakami zjazdowymi oraz doprowadzeniem trasy wraz z oświetleniem aż do ul. Wilanowskiej.
Obydwa mosty drogowe składają się z 15 przęseł o konstrukcji zespolonej, opartej na masywnych żelbetowych przyczółkach i podporach. Ograniczenie kołowe obejmie wyłącznie estakadę zachodnią, na której stwierdzono większe wytężenia, mogące być skutkiem wady materiałowej.
Inwestycja zostanie zrealizowana w dwóch odrębnych etapach – aby zminimalizować ograniczenia w ruchu osobno dla estakady zachodniej w stronę Wrocławia, oraz wschodniej - w kierunku Warszawy.
Prace projektowe wraz z uzgodnieniami zakończą się w przyszłym roku, wtedy również planowane jest ogłoszenie przetargu na remont pierwszego z obiektów.
W tej chwili część mostowa projektu jest w trakcie wprowadzania uwag po złożeniu dokumentacji przez projektanta, trwają natomiast jeszcze formalności związane z przejęciem prywatnych gruntów, uzgodnienia z właścicielem sieci energetycznej oraz linii kolejowej:
• konieczność pozyskania prywatnego terenu, na którym w latach 80tych postawiono połowę konstrukcji obydwu estakad. Proces wykupu i przejmowania działki jest w toku i zakończy się wiosną 2024r.;
• konieczność uzgodnienia projektu z właścicielem linii kolejowej, biegnącej pod obydwoma mostami drogowymi,
• konieczność uzgodnienia lokalizacji oraz obsługi ślimaków zjazdowych dla ruchu pieszo - rowerowego z właścicielem działki przy P&R
• konieczność uzgodnienia branży elektrycznej z właścicielem sieci energetycznej.
Obydwie estakady biegnące nad torami kolejowymi są wytypowane do remontu kapitalnego, uprzednie ekspertyzy wskazywały postępujące zużycie elementów konstrukcji, typowe dla obiektów powstałych w latach 80tych XX wieku.
Pod koniec 2021r. zawarliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji i prace projektowe są na ukończeniu. Zadanie ma polegać nie tylko na kompleksowej renowacji obydwu obiektów, ale również budowy na nich dodatkowej infrastruktury pieszo – rowerowej, ze ślimakami zjazdowymi oraz doprowadzeniem trasy wraz z oświetleniem aż do ul. Wilanowskiej.
Historia
Bliźniacze obiekty o długości blisko 340 m powstały w 1983 i od czterdziestu lat zapewniają swobodny przejazd nad torami linii kolejowej Kalety – Wrocław Mikołajów oraz nad ul. Dobroszycką.Obydwa mosty drogowe składają się z 15 przęseł o konstrukcji zespolonej, opartej na masywnych żelbetowych przyczółkach i podporach. Ograniczenie kołowe obejmie wyłącznie estakadę zachodnią, na której stwierdzono większe wytężenia, mogące być skutkiem wady materiałowej.
Zakres prac i etapowanie
Zakres prac remontowych przewiduje odnowienie wszystkich 15 przęseł, podpór, przyczółków, izolacji, odwodnienia, dylatacji, balustrad i barier energochłonnych.Inwestycja zostanie zrealizowana w dwóch odrębnych etapach – aby zminimalizować ograniczenia w ruchu osobno dla estakady zachodniej w stronę Wrocławia, oraz wschodniej - w kierunku Warszawy.
Prace projektowe wraz z uzgodnieniami zakończą się w przyszłym roku, wtedy również planowane jest ogłoszenie przetargu na remont pierwszego z obiektów.
W tej chwili część mostowa projektu jest w trakcie wprowadzania uwag po złożeniu dokumentacji przez projektanta, trwają natomiast jeszcze formalności związane z przejęciem prywatnych gruntów, uzgodnienia z właścicielem sieci energetycznej oraz linii kolejowej:
• konieczność pozyskania prywatnego terenu, na którym w latach 80tych postawiono połowę konstrukcji obydwu estakad. Proces wykupu i przejmowania działki jest w toku i zakończy się wiosną 2024r.;
• konieczność uzgodnienia projektu z właścicielem linii kolejowej, biegnącej pod obydwoma mostami drogowymi,
• konieczność uzgodnienia lokalizacji oraz obsługi ślimaków zjazdowych dla ruchu pieszo - rowerowego z właścicielem działki przy P&R
• konieczność uzgodnienia branży elektrycznej z właścicielem sieci energetycznej.
PRZECZYTAJ JESZCZE