Prawie pięć razy mniej wykolejeń w ciągu czterech lat! Podsumowanie programu TORYwolucja
W ramach programu przez ostatnie cztery lata remontom poddane zostały newralgiczne punkty w różnych częściach miasta, zmodernizowano tabor i zorganizowano szereg kluczowych inwestycji.
Pierwszy rok – pierwsze efektyNa początku kadencji przeprowadziliśmy audyt wrocławskich torowisk i przeraziliśmy się ich stanem. Choć z drugiej strony trudno się dziwić, jeśli były lata, gdy w ciągu całego roku na torowiska wydawane było 3-4 mln zł – mówi Prezydent Miasta Wrocławia Jacek Sutryk. – Zmieniłem tę filozofię. Po pierwsze przekazaliśmy w 2019 roku remonty torów w zarządzanie MPK Wrocław. Wcześniej były w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta, czyli tory remontował nie ten, kto z nich korzystał. Zmieniliśmy też poziom nakładów. Audyt wykazał ile potrzeba pieniędzy. Od 2020 roku wydawaliśmy rokrocznie po 80 milionów – dodaje.
Już pierwszy rok TORYwolucji przyniósł znaczące efekty, na czele z dużą inwestycją przy Dworcu Głównym, kompleksowymi remontami alei Hallera i ulicy Żmigrodzkiej, a także poprawą sytuacji na ważnych skrzyżowaniach. MPK Wrocław skoncentrowało się na najbardziej wymagających torowiskach, eliminując miejsca zagrażające bezpieczeństwu uczestników ruchu. Inwestycje w 2020 roku objęły wymianę rozjazdów, remonty torowisk, zielone torowiska, modernizację pętli i peronów, co zrewolucjonizowało zarówno infrastrukturę, jak i komfort podróży pasażerów. Program TORYwolucja w 2020 roku, to także 32 wymienione zwrotnice, 14,5 tys. wymienionych metrów szyn i ponad 220 wymienionych metrów torów i rozjazdów. Szynami wymienionymi już w trakcie pierwszego roku TORYwolucji można by siedmiokrotnie owinąć stadion olimpijski, zaś asfalt, beton i inne mieszanki wystarczyłyby do wypełnienia jednego z basenów przy ul. Teatralnej. Materiały te zostały jednak wykorzystane w znacznie lepszym celu: na rzecz wniesienia całkiem nowej jakości w funkcjonowaniu infrastruktury torowej.
Pierwsze miesiące programu pokazały, że ma on realne przełożenie na jakość komunikacji zbiorowej w mieście, stąd następny rok przyniósł ze sobą zwiększenie planów inwestycyjnych. Konsekwentna i mozolna praca nad poprawą stanu wrocławskich torowisk na stałe wpisała się w krajobraz Wrocławia, a TORYwolucja zawitała w najważniejszych punktach miasta. 2021 stał się więc kolejnym udanym rokiem dla wrocławskiej infrastruktury tramwajowej. MPK zrealizowało wszystkie z 20 zaplanowanych inwestycji, obejmujące wymianę torów, rozjazdów i zwrotnic, a także modernizację kluczowych obszarów, w tym ul. św. Mikołaja i Ruskiej (pl. Jana Pawła II) oraz skrzyżowania Podwala i ul. Sądowej. Do osiągnięć TORYwolucji z 2021 roku zaliczyć należy m.in. kolejny etap remontu al. Hallera oraz ul. Złotoryjskiej (czyli łącznika ul. Legnickiej z Trasą Autobusowo-Tramwajową na Nowy Dwór). W tych miejscach MPK urządziło zielone torowiska. W sumie wymieniono 70 zwrotnic, a 11,2 km torowisk zostało poddane modernizacji lub remontowi.
Rewolucji ciąg dalszy
Rok 2022 to kontynuacja ofensywy remontowej, obejmująca kolejne projekty poprawy infrastruktury tramwajowej. Wśród głównych osiągnięć znajdują się m.in. zmodernizowany plac Jana Pawła II oraz ulice Piłsudskiego, Jedności Narodowej i pl. Dominikański z wymienionymi rozjazdami. W ciągu tego roku przeprowadzono również szereg innych projektów, takich jak modernizacja ul. Kosmonautów, wymiana rozjazdów i skrzyżowań torów na różnych odcinkach miasta, czy też modernizacja fragmentu torowiska w al. Kochanowskiego. W sumie wymieniono 48 zwrotnic, 31 rozjazdów oraz 6,987 km torów pojedynczych i zrealizowano 1,628 m² zielonych torowisk. Wydatki na te inwestycje przekroczyły 91 mln zł. Program TORYwolucja objął także gruntowną modernizację przejść przez torowiska, zastępując starą kostkę brukową nowymi betonowymi płytami, na czym znacząco skorzystali pasażerowie autobusów i tramwajów, jak i piesi oraz rowerzyści, a także osoby o szczególnych potrzebach - w tym seniorzy oraz osoby z niepełnosprawnościami. Wszystkie te działania te przyniosły rekordowy spadek liczby wykolejeń tramwajów o ponad 80%!
W 2023 roku najważniejszym przedsięwzięciem było kompleksowe odnowienie torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Legnickiej. Sfinalizowane zostały między innymi takie inwestycje jak wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu pl. Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączenia z zajezdnią Ołbin. Wymieniono także rozjazdy na ul. Świdnickiej i ul. Piłsudskiego i przejazdów drogowych na ul. Kosmonautów. Modernizacji poddane zostały także przejścia przez torowiska - punkty najpilniej wymagające działań wybrali mieszkańcy miasta w specjalnym głosowaniu przeprowadzonym przez MPK. Ponadto wymieniono słupy i stacje prostownikowe, a także przeprowadzono remont sieci trakcyjnej na kilku trasach.
W 2024 roku planowane są kolejne inwestycje, takie jak wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Szewskiej, na skrzyżowaniu placu Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączeń z zajezdnią Ołbin wraz z przebudową sieci trakcyjnej. W planach są także remonty torowisk w ul. Szczytnickiej i w ul. Powstańców Śląskich, a także budowa rozjazdu w ul. Słowiańskiej przy zajezdni Ołbin wraz z siecią trakcyjną, wymiana sieci trakcyjnej w ul. Powstańców Śląskich i na ul. Kosmonautów.
Pięciokrotny spadek liczby wykolejeń tramwajów, to jeden z głównych dowodów na to, że program TORYwolucja się powiódł.Poza TORYwolucją kończymy także modernizację trzech zajezdni: Gaj, Borek i Ołbin. Remonty, za prawie 100 mln zł, są potrzebne, by przygotować te obiekty do przyjęcia nowych tramwajów, które są regularnie przywożone do Wrocławia – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – Sukcesywnie zjeżdżają do nas Moderusy Gamma, których mamy we flocie już 32 sztuki, a docelowo będzie ich łącznie 46. Ponadto za moment przyjadą do nas Pesy – wymienia.
Nie znaczy to jednak, że na tym koniec. Wchodzimy w nowy etap - nie pozwolimy na degradację torowisk i nie tylko będziemy dbali o stan, jaki mamy obecnie, ale wciąż będziemy poprawiali ich jakość – podsumowuje prezydent Jacek Sutryk.