19 październik 2021

Rocznicowy przejazd Ikarusem 23 października 2021 r

fot. nadesłane
W siódmą rocznicę ostatniego kursu Ikarusa w służbie MPK Wrocław Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zorganizuje przejazd przegubowym Ikarusem 280.70E z kolekcji stowarzyszenia. Jednocześnie w 2021 r. mija 40. rocznica wprowadzenia Ikarusów do eksploatacji we Wrocławiu. Okazje do realizacji przejazdu są więc dwie. Wydarzenie będzie miało miejsce w sobotę 23 października 2021 r., a trasa przejazdu będzie nawiązywała do linii specjalnej I, na której kursował ostatni mpk-owski Ikarus siedem lat temu. Tym razem linia będzie oznaczona IK7.
REKLAMA
Ikarus 280 to autobus-legenda naszych dróg. Symbol siermiężnych lat 80., kiedy to po dekadzie Gierka i życiu na kredyt wróciliśmy do szarej, schyłkowej rzeczywistości późnego PRL.

Fala dostaw węgierskich Ikarusów do Polski nastąpiła po wprowadzeniu stanu wojennego i zimie stulecia, podczas której eksploatowane wówczas Jelcze PR110U na skutek niskich temperatur w dużej mierze nie wyjechały z zajezdni, a jednocześnie sankcje gospodarcze dość drastycznie zmniejszyły wolumen ich produkcji. Dlatego właśnie zdecydowano się na import Ikarusów z Węgier. Chociaż na początku lat 80. nie było to takie pewne. Według wspomnień o masowym imporcie Ikarusów zadecydowało jedno z pozoru błahe wydarzenie. W Warszawie testowano autobusy wielkopojemne dla komunikacji miejskiej. W szranki stanęły m.in. MAN SG220 i właśnie Ikarus 280. W trakcie eksploatacji w zimie doszło do stłuczki tych dwóch autobusów, co unieruchomiło oba pojazdy, ale pozwoliło przetestować szybkość i jakość serwisu obu producentów. O ile Ikarusa naprawiono w dwa dni, to MAN-owi oczekiwanie na części zajęło dwa tygodnie. To przesądziło o wyborze węgierskiej marki.

Ikarus 280.70E to wersja z lat 90. z silnikiem Raba D10. Kursujące po Polsce autobusy tego typu pochodziły z montażu przemysłowego Ikarusów odbywającego się nie na Węgrzech, ale w…Polsce. W tamtych latach, aby ominąć cło wynoszące 35% wartości pojazdów, Ikarusy przywożono w częściach z fabryki w Budapeszcie i składano w Poznaniu (Biskupice), Katowicach (Jamna) i Warszawie (zajezdnia Stalowa). Wyprodukowano w ten sposób kilkaset autobusów (głównie modeli 280 i 260), które były dość tanim sposobem odnowienia taboru dla zubożałych polskich przedsiębiorstw komunikacji zbiorowej.

Autobus, który będzie kursował na linii IK7 w dniu 23 października, to jeden z ostatnich fabrycznie nowych Ikarusów 280 wprowadzonych do ruchu w Polsce, ponieważ odbyło się to na początku 1998 r. i tym samym miało miejsce 24 lata później niż sprowadzenie w 1974 r.pierwszych Ikarusów 280, które rozpoczęły kursowanie w Katowicach. Autobus do 2015 r. jeździł w Kielcach z numerem 224, początkowo w biało-zielonym malowaniu, a następnie w nowych żółto-czerwonych barwach. Autobus przeszedł remont w MPK Kielce, wskutek czego jest w całkiem dobrym stanie. Po zakończeniu regularnej eksploatacji trafił do Gdyni, a następnie w 2019 r. do Wrocławia.

Opisywany autobus nieco różni się od innych egzemplarzy Ikarusów 280 ze względu na uchylne okna spotykane tylko w Bielsku-Białej i Kielcach oraz przeszklony właz dachowy (zachowany tylko jeden).

Organizowany przejazd ma jednocześnie za zadanie przypomnieć, że Klub Sympatyków Transportu Miejskiego remontuje ostatni wrocławski egzemplarz Ikarusa 280.70E – wóz o numerze taborowym 5320. Autobus ten został zakupiony przez MPK Wrocław w 1995 r. razem z partią 10 takich pojazdów. Otrzymały one numery od 5316 do 5325. Pierwsze sztuki z tej serii zostały wycofane z eksploatacji w 2009 r. (5316 i 5317) po dostawie przegubowych Mercedesów Citaro.

Ostatnie zjechały z naszych dróg dopiero w 2014 r. To właśnie wtedy Klub nabył pojazd o numerze 5320. Żaden z autobusów podczas eksploatacji w MPK Wrocław nie przeszedł naprawy głównej, a jedynie naprawy bieżące. To zdecydowało o ich słabym stanie technicznym i wizualnym, co niestety dotyczyło także egzemplarza będącego w posiadaniu Klubu. Obecnie autobus przechodzi kompleksowy remont. Dotąd zrealizowane prace objęły kapitalny remont kratownicy członu przed przegubem, wykonanie nowego oblachowania oraz lakierowanie na barwy, w których pojazd tenpojawił się na wrocławskich drogach (kremowo-czerwone). Obecnie podobny zakres prac jest realizowany w przypadku członu za przegubem. Docelowo cały pojazd ma wyglądać jak w 1995 r.

Trasa przejazdu 23 października połączy m.in. pl. Grunwaldzki, Galerię Dominikańską i pl. Jana Pawła II. Dokładny przebieg trasy linii IK7: pl. Grunwaldzki – Norwida – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki (Rondo Reagana) – Most Grunwaldzki – pl. Powstańców Warszawy – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Kazimierza Wielkiego – św. Mikołaja – pl. Jana Pawła II – Podwale – Most Sikorskiego – Mostowa – Jagiełły – Mosty Mieszczańskie – Dubois – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza –
Wyszyńskiego – Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki Autobus będzie się zatrzymywał na wszystkich mijanych przystankach. Przejazd jest darmowy.

Wyjazd z Zajezdni Popowice: 10:20 (kurs przez ul. Legnicką, pl. Jana Pawła II, Kazimierza Wielkiego, Galerię Dominikańską i Most Grunwaldzki do pl. Grunwaldzkiego)
Odjazdy z pl. Grunwaldzkiego (słupek 20922): 11:00, 11:45, 12:30, 13:15 Odjazdy z pl. Jana Pawła II (słupek 10535): 11:16, 12:01, 12:46 Zjazd do Zajezdni Popowice z pl. Jana Pawła II: 13:30

Po zjeździe na terenie Zajezdni Popowice odbędzie się mała wystawa autobusów marki Ikarus.
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
dolnośląskie
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez we Wrocławiu

kiedy
2022-01-27 20:00
miejsce
Stary Klasztor, Wrocław, Purkyniego 1
wstęp biletowany
kiedy
2022-01-28 19:00
miejsce
Sala Koncertowa Radia Wrocław,...
wstęp biletowany
kiedy
2022-02-05 16:00
miejsce
Sala Koncertowa Radia Wrocław,...
wstęp biletowany
kiedy
2022-02-05 16:00
miejsce
Sala Koncertowa Radia Wrocław,...
wstęp biletowany