#TORYwolucja 2022: MPK Wrocław przeprowadziło 19 ważnych inwestycji torowych
Ciągła poprawa stanu wrocławskich torowisk jest jednym z naszych priorytetów. Program TORYwolucja z powodzeniem realizujemy już od trzech lat, przeznaczając na niego ponad 80 milionów złotych rocznie – mówi Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Prace prowadzone są tak, aby możliwie jak najbardziej ograniczać wynikające z nich utrudnienia w ruchu. W kluczowych punktach miasta MPK podzieliło je na etapy, dzięki czemu nie było konieczności zamykania newralgicznych skrzyżowań.To nie tylko remonty torów, ale także sieci trakcyjnej, zwrotnic i rozjazdów. To wszystko, by podróżowanie tramwajami było dla mieszkańców zarówno wygodne, jak i bezpieczne.
Chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji inwestycji w tym roku. Mieszkańcom Wrocławia natomiast za wyrozumiałość i cierpliwość, radnym miejskim za fundusze, panu prezydentowi Jackowi Sutrykowi za ogromne wsparcie, a moim współpracownikom i naszym podwykonawcom za zaangażowanie i wykonaną pracę – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.
Liczby nie kłamią
W ramach tegorocznej TORYwolucji zrealizowane zostały takie inwestycje, jak wspomniane już wymiana rozjazdów i skrzyżowania torów na pl. Jana Pawła II oraz modernizacja torowiska na pl. Kościuszki wraz z torowiskiem do ul. Piłsudskiego i rozjazdem w ul. Świdnicką. Ponadto wymienione zostały także rozjazdy w węźle most Zwierzyniecki – Mickiewicza, na pl. Dominikańskim od ul. Kazimierza Wielkiego, w kierunku ul. Widok, w węźle rozjazdowym przy zajezdni Borek, na skrzyżowaniach ul. Słowiańskiej z ul. Jedności Narodowej, ul. Nowowiejskiej z ul. Jedności Narodowej, ul. Pomorskiej z Dubois oraz ul. Piłsudskiego ze Stawową. MPK wymieniło także m.in. zwrotnice oraz nawierzchnię na przystanku tramwajowo-autobusowym „Ogród Botaniczny” i wykonało modernizację torowiska przy al. J. Kochanowskiego od mostu Szczytnickiego do al. Różyckiego.Dzięki wykonanym wymianom zwrotnic, mając też na uwadze to, co działo się w latach poprzednich, byliśmy gotowi na nadejście zimy i związane z tym ryzyko – zapewnia Krzysztof Balawejder.
Ponad 80-proc. spadek liczby wykolejeń, który zanotowaliśmy w tym roku, dowodzi temu, że wykonywane przez nas prace przynoszą efekty.
TORYwolucja 2022 w liczbach:
- 19 zrealizowanych inwestycji torowych,
- 48 wymienionych zwrotnic,
- 31 wymienionych rozjazdów,
- 6 987 wymienionych metrów toru pojedynczego,
- 1 628 metrów kwadratowych zrealizowanych zielonych torowisk,
- ponad 91 milionów zł wydanych na realizację zadań.
Nowy rok - kolejne remonty
Aktualnie trwają remont kabli trakcyjnych obszaru zasilania stacji Ślężna oraz remont i przebudowa kabli trakcyjnych obszaru zasilania stacji prostownikowych „Biskupin”. Oba te zadania mają zostać ukończone w przyszłym roku. 2023 rok ma też przynieść finalizację takich inwestycji, jak wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu pl. Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączenia z zajezdnią Ołbin, modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Legnickiej od ul. Zachodniej do ul. Niedźwiedziej czy wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Legnickiej z ul. Milenijną wraz z modernizacją przejazdu. W planach jest również remont pięciu przejść dla pieszych.W nadchodzącym roku na wszystkie inwestycje w ramach TORYwolucji przewidziany jest budżet w wysokości blisko 82 mln zł.