Wrocławianie wybierają MPK
fot. nadesłane
2023 był nie tylko rekordowy pod względem otwierania nowych tramwajowych inwestycji czy rokiem utworzenia pierwszej w całości elektrycznej linii autobusowej. To także rok, w którym sprzedano biletów na komunikację miejską za rekordową sumę 207 mln. zł. Przy 200 milionach podróży. Szczegóły w komunikacie poniżej. Do tego w załączniku dwie grafiki techniczne i zdjęcie ilustracyjne.
REKLAMA
Coraz więcej przewozów, pasażerów, sprzedanych biletów
Prawie 200 milionów pasażerów – tyle osób skorzystało z wrocławskiego MPK w 2023 roku. To o 10% więcej niż rok wcześniej. Ta frekwencja przełożyła się na wpływy z biletów. To mimo faktu, że Wrocław jest miastem, w którym najwięcej ludzi w Polsce ma prawo do bezpłatnych przejazdów.W 2023 roku autobusy MPK i podwykonawców przejechały 29,3 mln kilometrów. Do tego trzeba dodać autobusy aglomeracyjne zapewniające komunikację z sąsiednimi gminami – w tej kadencji powstało 11 nowych linii, a łącznie autobusy aglomeracyjne przejechały 4,54 mln. kilometrów.
Pojazdy więcej jeździły i przewiozły o ponad 20 milionów pasażerów więcej niż w 2022 roku – łącznie ponad 194,5 miliona podróży.Z kolei wrocławskie tramwaje przejechały ponad 14,13 mln. km. Ponieważ uruchomiliśmy nowe linie – przez Popowice, Szczepin i na Nowy Dwór to tramwaje przejechały o 400 tys. kilometrów więcej niż w 2022 roku – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w magistracie.
Pasażerowie jeździli i płacili… 2023 rok to rekordowa sprzedaż biletów komunikacji miejskiej – łącznie sprzedano 36 mln sztuk biletów o wartości 207,95 mln zł. To ponad 5,5 miliona sztuk więcej niż w 2022 roku. Wyższa była również wartość sprzedaży. Do budżetu miasta wpłynęło dodatkowych 37,5 miliona złotych. Do tego około 3,5 miliona wpływów z biletów międzygminnych. Łącznie sprzedaż biletów względem poprzedniego roku była wyższa o 22%, a względem 2019 roku – czyli ostatniego roku przed pandemią Coronawirusa – była wyższa niemal o 1/3 bo o 30,5%.
W „pracę przewozową” nie są wliczane pieniądze na remonty torów, zajezdni i sieci czy zakup i modernizację taboru. Przypomnijmy, że od Nowego Roku linia K jest w pełni obsługiwana wyłącznie przez elektrobusy a w tym roku do miasta trafi 40 nowych tramwajów, a od początku kadencji obecnego prezydenta na inwestycje w komunikację miejską we Wrocławiu miasto wydało łącznie 1,2 mld. zł – najwięcej w historii.Warto pamiętać, że Wrocław jest miastem w którym najwięcej ludzi korzysta z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Decyzją prezydenta Sutryka i rady miejskiej za przejazdy nie płacą uczniowie do 21. roku życia i seniorzy po 65 roku. Koszt ich przejazdów pokrywa budżet miasta. Wrocław za pracę przewozową w 2023 roku zapłacił wszystkim przewoźnikom – także kolejowym, bo tu połączenia również dofinansowujemy około 650 milionów złotych – wylicza dyrektor Tyniec-Piszcz.
Wzrost wydatków na komunikację zbiorową w mieście i aglomeracji, w tym także dofinansowywanie przewozów kolejowych czy obsługę informacyjną (np. odpowiednie informacje na tablicach rozkładów) dobrze widać gdy zestawi się wydatki rok do roku:
- 2018 - 412 321 207
- 2019 - 479 741 642
- 2020 - 493 127 139
- 2021 - 543 941 425
- 2022 - 568 456 860
- 2023 - ok 650 mln.
PRZECZYTAJ JESZCZE