"Magnolia" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym

Po sukcesie serialu HBO Ślepnąc od świateł Krzysztof Skonieczny sięga po kultową Magnolię Paula Thomasa Andersona, tworząc na jej kanwie mroczną, teatralną baśń. Jego bohaterowie to ludzie w kryzysie, którzy są w stanie intensywnie odczuwać rzeczywistość, ale z własnymi emocjami i powracającą jak echo przeszłością nie potrafią sobie poradzić. Magnolia to spektakl o przebaczeniu, nadmiarze oraz braku i potrzebie miłości.

fot. nadesłane
Wrocławski Teatr Współczesny
MAGNOLIA
na podstawie scenariusza PAULA THOMASA ANDERSONA
prapremiera: 25 maja 2019


Przeniesienie polifonicznej struktury Magnolii i wywiedzionych z niej historii na deski teatru jest wyzwaniem. Daje możliwość przefiltrowania tematów Magnolii przez współczesność i lokalną rzeczywistość, w której jak w soczewce odbijają się nasze marzenia i lęki. Pozwala także na wytworzenie tymczasowej wspólnoty teatralnej złożonej z widzów i aktorów. W procesie pracy szczególnie mocno interesowały nas rodzaje wytwarzania stanów emocjonalnych w aktorach, możliwości i sposoby ich przeniesienia na widza oraz budowanie za pomocą doświadczenia emocjonalnego tymczasowej wspólnoty współodczuwania i empatii. Jakimi środkami uzyskać zapisaną już na poziomie scenariusza intensywność postaci? Co taka intensywność daje w spotkaniu na żywo z widzem? Jakimi środkami budować emocjonalny hiperrealizm działania aktorskiego? I jak za pomocą identyfikacji z postacią czy z sytuacją można w teatrze zbudować tymczasową wspólnotę odczuwania?

Gest przetłumaczenia Magnolii na realia sceny wynika z silnego przeczucia, że problematyka, którą poruszał w swoim filmie Paul Thomas Anderson pod koniec lat 90. dzisiaj jest wciąż bardzo aktualna i przez tę aktualność wybrzmiewa bardzo dotkliwie. Interesujące jest, jak przez ostatnie 20 lat zmieniła się nasza emocjonalność, jak wpływają na nią kult indywidualizmu, utowarowienie relacji między¬ludzkich czy związana z dostępnością technologii dystrybucja intymności. Świat Magnolii Skoniecznego to dystopijna wizja rzeczywistości na chwilę przed katastrofą, kiedy każda z postaci musi podjąć jakąś decyzję. To świat podgrzany do najwyższej możliwej temperatury. Będzie się on przepoczwarzać na oczach widza wraz z postępującą korozją wewnętrzną bohaterów. Podstawowymi tematami są tutaj kryzysy prywatne i zbiorowe oraz to, jak zmienia się w obliczu kryzysu nasze zachowanie, odczuwanie i empatia, jak zmieniają się nasze relacje. Szczególnie interesuje nas zaś kruchość obowiązujących konstruktów męskości oraz relacja ojciec-syn, która stanowi wątek organizujący cały scenariusz i realizuje się w przeglądających się w sobie nawzajem sytuacjach.

•    rozliczenie z przeszłością i wzięcie za nią odpowiedzialności
•    konsekwencje tłumionego lęku
•    mierzenie się z potworem, którego nosimy w sobie, dopóki go nie wypuścimy i nie oswoimy
•    relacje rodziców i dzieci oraz konsekwencje procesu wychowawczego dla dalszego życia
•    kryzys relacji międzyludzkich
•    kryzys męskości
•    czy pragnienie miłości niesie ze sobą obietnicę przebaczenia i ulgi?
•    powiedz „tak” miłości albo bądź samotny

obsada:
Róża Jaszczur – Ewelina Paszke-Lowitzsch
Pan Szczepan Jaszczur – Wiesław Cichy
Klaudia – Paulina Wosik
January Kundelek – Piotr Łukaszczyk [gościnnie]
Donat Kowalski – Jerzy Senator
Kot Kocur Kotkowski – Mateusz Łasowski [Teatr Powszechny w Warszawie]
Nestor Krok – Maciej Tomaszewski
Linda Krok – Anna Kieca
Fil Anioł – Tomasz Orpiński [gościnnie]
Miłosz Kukułka – Miłosz Pietruski
Staś Kukułka – Igor Mizgała [gościnnie]

realizatorzy:
reżyseria, adaptacja, wideo: Krzysztof Skonieczny
adaptacja, dramaturgia: Anka Herbut
scenografia: Fabien Lédé
muzyka: Wojciech Urbański & The Frogs
kostiumy: Svenja Gassen
swiatło, wideo: Michał Dymek
choreografia: Marta Ziółek
asystent reżysera: Eryk Lenartowicz
asystent kostiumografki: Bastian Stein
współpraca choreograficzna: Karolina Kraczkowska
współpraca muzyczna: Michał Bąk
współpraca wideo: Sebastian Mialik, Dominik Wilkowski
operatorzy kamer: Adam Pietkiewicz, Janusz Kaźmierski
casting: Bugaj–Czajor Casting
realizacja światła: Jan Sławkowski
realizacja dźwięku: Krystian Lewacki
realizacja wideo: Marcin Dominiak
inspicjentka: Elżbieta Kozak
plakat: Fabien Lédé

Paul Thomas Anderson (1970) – amerykański reżyser, scenarzysta, producent. Jeden z najciekawszych i najbardziej innowacyjnych twórców współczesnego kina. Autor filmów takich jak: Aż poleje się krew (2007), uznany przez krytykę za najlepszy i najbardziej oryginalny film XXI w. czy Magnolia (1999) skomponowana niczym wielowątkowa, altmanowska symfonia. Jego Mistrz (2012) wywracał wyobrażenia na temat sekciarstwa i religijności w powojennej Ameryce, a zanurzona w psychodelii lat 60. Wada ukryta (2014) była zjawiskową ekranizacją prozy Thomasa Pynchona, uchodzącej za niefilmową. Jego najnowszy film, Nić widmo (2017), to z kolei kostiumowa halucynacja, w której reżyser mierzy się z tematem kobiecości. Paul Thomas Anderson był wielokrotnie nagradzany i nominowany do prestiżowych nagród filmowych za reżyserię i scenariusze. Za Magnolię odebrał Złotego Niedźwiedzia w Berlinie. Sam film otrzymał m.in. trzy nominacje do Oscara i Złoty Glob.

Krzysztof Skonieczny (1983) – niezależny reżyser, działający zarówno w filmie (Hardkor Disko - debiut fabularny z międzynaro¬dowym zasięgiem oraz serial Ślepnąc od Świateł dla HBO Europe z premierą w Europie w 2018 roku oraz premierą w USA w czerwcu 2019 roku, teledyski, krótkie metraże), jak i w teatrze. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim, ukończył Wydział Aktorski Akademii Teatralnej w Warszawie. Interesuje go praca na styku różnych dziedzin sztuki i interdyscyplinarny dialog między nimi. W tym roku, po czteroletnim doświadczeniu pracy nad serialem, Skonieczny wraca do teatralnych korzeni i przenosi Magnolię na deski sceniczne. Nieprzypadkowo jego wybór padł na Wrocławski Teatr Współczesny w jego rodzinnym mieście. Magnolia to opowieść o konfrontowaniu się ze swoją przeszłością – on sam wraca po 15 latach na Dolny Śląsk, żeby się z nią zmierzyć.

Anka Herbut (1983) – dramaturżka, autorka tekstów dla sceny, krytyczka, badaczka, kuratorka. Pracuje w obszarach teatru i choreografii. Działając na pograniczu sztuk oraz łącząc praktykę artystyczną z refleksją teoretyczną, zajmuje się przede wszystkim performatyką języka, dramaturgią ruchu oraz relacjami sztuki i polityki. Jej teksty wystawiane były m.in. na scenach Litewskiego Narodowego Teatru Dramatycznego w Wilnie, Teatru Wielkiego – Polskiej Opery Narodowej, Teatru Polskiego we Wrocławiu, Nowego Teatru w Warszawie. Na stałe współpracuje z poświęconym kulturze magazynem internetowym „Dwutygodnik”.

Fabien Lédé (1981) – artysta wizualny i scenograf. W swojej praktyce artystycznej tradycyjne formy kreacji łączy z D.I.Y. oraz technologią, eksperymentuje ze światłem i bada napięcie między materialnymi i wirtualnymi aspektami sztuki. Tworzy scenografie do spektakli i wystaw. Współpracował m.in. z Litewskim Narodowym Teatrem Dramatycznym w Wilnie, Schauspiel Hannover czy Teatrem Polskim we Wrocławiu. Konsekwentnie eksploruje marginesy języków artystycznych.

Wojtek Urbański (1986) – kompozytor, producent muzyczny. Współtwórca projektu RYSY. Autor muzyki do serialu Ultraviolet na platformie Netflix, w reżyserii Jana Komasy i Sławomira Fabickiego. Współpracował m.in. z Wojtkiem Mazolewskim, Justyną Święs i Anitą Lipnicką, występował ze Zbigniewem Wodeckim, Katarzyną Nosowską, Miuoshem, Brodką, Organkiem, Piotrem Ziołą. Artysta wielu edycji festiwali Open’er, Audioriver, OFF, Tauron Nowa Muzyka oraz Męskie Granie. Kilkukrotnie nominowany do nagrody Fryderyk.

Marta Ziółek (1986) – choreografka, performerka, tancerka. W swojej pracy skupia się na poszerzaniu pola choreografii i badaniu nowych form ekspresji i ucieleśnień; operuje językiem nowych technologii i popkultury; interesują ją nowe rytuały i performatyka tożsamości. Dotychczas współpracowała z takimi choreografami i teoretykami, jak Bojana Cvejić, DD Dorvillier, Deborah Hay, Maria La Ribot,Trajal Harrell, Benoit Lachambre, Ann Liv Young, Xavier Le Roy, Meg Stuart. W teatrze współpracowała z Leną Frankiewicz, Krzysztofem Garbaczewskim, Anną Karasińską, Gosią Wdowik oraz grupą Teraz Poliż. Stworzyła m.in. prace takie jak Zrób siebie (2016), PIXO (2017), Pamela (2018).

REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez we Wrocławiu

kiedy
2019-09-22 16:00
miejsce
Scena Kamienica, Wrocław, ul...
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-22 18:30
miejsce
Sala Audytoryjna WCK, Wrocław, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-22 18:30
miejsce
Scena Kamienica, Wrocław, ul...
wstęp biletowany
kiedy
2019-09-22 19:00
miejsce
Wall Street Club, Wrocław, Ruska 51
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

email:
hasło:
 
bezpieczne logowanie SSL
zapomniałem hasła | zarejestruj się