Podsumowanie okrągłego roku funkcjonowania e – kontroli w strefie płatnego parkowania
fot. nadesłane
Od 12 miesięcy kontrolę opłat w SPP i ŚSPP prowadzą pojazdy skanujące. Po okresie testowym i kalibracji systemów, które trwały przez sierpień i wrzesień 2022r., od października dwa elektryczne nissany leaf rozpoczęły regularne kontrole na obszarze całej strefy płatnego parkowania (SPP i ŚSPP).
REKLAMA
E - kontrola pozwala skuteczniej niż za pomocą pieszych kontroli osobowych monitorować strefę w zakresie wniesionych opłat. Systematyczne rozszerzanie strefy o kolejne osiedla, wprowadzane na wniosek rad osiedli po konsultacjach z mieszkańcami, pozwala zwiększać rotację i dostępność miejsc postojowych poprzez regulację napływu samochodów z zewnątrz osiedla. Osiągnięcie tego efektu umożliwiają preferencyjne stawki opłat dla mieszkańców: 10 zł za miesięczny lub 100 zł za abonament ważny przez cały rok. Nie byłoby to jednak w pełni skuteczne, gdyby nie systematyczne kontrole wniesionych opłat. SPP ma szanse działać efektywnie jeśli opłaty będą skutecznie egzekwowane.
Tylko w styczniu br. wystawionych zostało 10.073 zawiadomień, z czego z e-kontroli 9.000 szt.
Dla porównania w styczniu 2022 r. przy 21 kontrolerach pieszych wystawione zostały tylko 4.964 zawiadomienia.
W ciągu pierwszego półrocza br. za pomocą pojazdów skanujących mogliśmy przeprowadzić ponad milion kontroli, co dało efekt w postaci 43 335 wystawionych zawiadomień. Miesięcznie średnio było to ponad 7,2 tys. zawiadomień.
Analogiczny okres roku 2022 to niespełna 31 tys. zawiadomień za pół roku, czyli tylko 5 tys. wystawionych zawiadomień na miesiąc.
Od początku 2022 roku liczba miejsc płatnych w strefie zwiększyła się o prawie 2 tysiące poprzez wdrożeniu opłat na osiedlach: Przedmieścia Oławskie i Świdnickie, Szczepin, Powstańców Śląskich i fragment Ołbina. Obecnie wg stanu na koniec października br. liczba ta wynosi 7712 miejsc, co mimo wyraźnego bo 34% wzrostu, w dalszym ciągu plasuje nas na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o miasta porównywalne do naszego:
Podczas przejazdu pojazd skanujący dokonuje odczytu tablic rejestracyjnych zaparkowanych pojazdów, w trybie online dokonuje sprawdzenia w bazach danych, czy za postój została wniesiona opłata lub czy pojazd zwolniony jest z wnoszenia opłat za postój.
Informacja o pojazdach, które po przeprowadzonej online weryfikacji nie miały wniesionej opłaty, przekazywana jest do ZDiUM. Obrazy i wizerunki osób, które mogą pojawić się podczas wykonywania skanowania są automatycznie zamazywane.
Kontrola wykonywana jest dwukrotnie w krótkim odstępie czasu aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu w celu wniesienia opłaty.
Po systemowej weryfikacji właścicielowi auta, który nie dokonał zapłaty, naliczana jest opłata dodatkowa. Dane właścicieli pozyskiwane są z Centralnej Ewidencji Pojazdów, zawiadomienie o stwierdzeniu braku opłaty za postój wysyłane są drogą pocztową, wraz z dokumentacją fotograficzną zaparkowanego pojazdu oraz mapą wskazującą miejsce postoju.
Dostępne aplikacje i technologie pozwalają na dokonanie opłaty za abonament czy postój szybko i wygodnie:
Skuteczniejsza kontrola wniesionych opłat
W ciągu ostatniego kwartału 2022 r. kontrola opłat była prowadzone hybrydowo - przy udziale zarówno pojazdu skanującego, jak i wszystkich kontrolerów zatrudnionych przez ZDiUM oraz operatora strefy – firmy KBU. Uruchomienie e – kontroli przyniosło od razy wymierne efekty w postaci wzrostu liczby wystawionych zawiadomień:- w IV kwartale 2021r. – przy pomocy 21 kontrolerów ZDiUM i KBU wystawiono 16.370 zawiadomień o stwierdzeniu braku wniesionej opłaty,
- w analogicznym okresie 2022r. wystawiono aż 21.679 zawiadomień, z czego 15.556 pochodziło z e-kontroli i 6.116 z kontroli pieszych za pomocą 13 kontrolerów.
Tylko w styczniu br. wystawionych zostało 10.073 zawiadomień, z czego z e-kontroli 9.000 szt.
Dla porównania w styczniu 2022 r. przy 21 kontrolerach pieszych wystawione zostały tylko 4.964 zawiadomienia.
W ciągu pierwszego półrocza br. za pomocą pojazdów skanujących mogliśmy przeprowadzić ponad milion kontroli, co dało efekt w postaci 43 335 wystawionych zawiadomień. Miesięcznie średnio było to ponad 7,2 tys. zawiadomień.
Analogiczny okres roku 2022 to niespełna 31 tys. zawiadomień za pół roku, czyli tylko 5 tys. wystawionych zawiadomień na miesiąc.
Od początku 2022 roku liczba miejsc płatnych w strefie zwiększyła się o prawie 2 tysiące poprzez wdrożeniu opłat na osiedlach: Przedmieścia Oławskie i Świdnickie, Szczepin, Powstańców Śląskich i fragment Ołbina. Obecnie wg stanu na koniec października br. liczba ta wynosi 7712 miejsc, co mimo wyraźnego bo 34% wzrostu, w dalszym ciągu plasuje nas na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o miasta porównywalne do naszego:
- Kraków - 22,5 tys. miejsc,
- Poznań - 10 tys.
- kilkukrotnie mniejszy Szczecin – 8 tys. miejsc.
Automatyczny proces kontroli
Flota e-kontroli liczy dwa pojazdy marki Nissan LEAF o napędzie elektrycznym. Ich zasięg w mieście przy zasilaniu energią elektryczną wynosi 407 km. Każdy z nich jest wyposażony w zestaw kamer oraz system pozycjonowania umieszczony na dachu, jak również w system przetwarzania i transmisji danych, które online sprawdzają, czy kierowca zaparkowanego w Strefie Płatnego Parkowania lub Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania pojazdu zapłacił za postój. Kamery skanują i odczytują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPP oraz ŚSPP, system lokalizacji ustala współrzędne ich miejsca postoju, system przetwarzania danych sprawdza online w bazach opłat, czy za postój pojazdu wniesiona została opłata, zaś system transmisji danych przekazuje do ZDiUM informacje o zaparkowanych pojazdach, które nie miały wniesionej opłaty za postój.Podczas przejazdu pojazd skanujący dokonuje odczytu tablic rejestracyjnych zaparkowanych pojazdów, w trybie online dokonuje sprawdzenia w bazach danych, czy za postój została wniesiona opłata lub czy pojazd zwolniony jest z wnoszenia opłat za postój.
Informacja o pojazdach, które po przeprowadzonej online weryfikacji nie miały wniesionej opłaty, przekazywana jest do ZDiUM. Obrazy i wizerunki osób, które mogą pojawić się podczas wykonywania skanowania są automatycznie zamazywane.
Kontrola wykonywana jest dwukrotnie w krótkim odstępie czasu aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu w celu wniesienia opłaty.
Po systemowej weryfikacji właścicielowi auta, który nie dokonał zapłaty, naliczana jest opłata dodatkowa. Dane właścicieli pozyskiwane są z Centralnej Ewidencji Pojazdów, zawiadomienie o stwierdzeniu braku opłaty za postój wysyłane są drogą pocztową, wraz z dokumentacją fotograficzną zaparkowanego pojazdu oraz mapą wskazującą miejsce postoju.
Dostępne aplikacje i technologie pozwalają na dokonanie opłaty za abonament czy postój szybko i wygodnie:
- w parkomacie za pomocą aplikacji BLIK lub cashless,
- przy użyciu płatności mobilnych zainstalowanych w smartfonie,
- za pomocą e-sklepu https://wroclaw.e-abonamenty.pl/.
Wpływy budżetowe
Wpływy ze strefy płatnego parkowania w całości trafiają do gminnego budżetu. W roku 2021 była to kwota ok. 20 339 000 zł., w roku 2022 wpływy wyniosły ponad 25 731 000 zł. Osiem miesięcy roku 2023 r. zamknęliśmy w kwocie przekraczającej już 21 825 000 zł. co oznacza że miesięcznie jest to średnio ok. 600 000 zł. więcej niż w 2022 r.PRZECZYTAJ JESZCZE