Pracownie artystyczne na nowych zasadach
- jasne i przejrzyste kryteria stosowane przez komisję konkursową przy ocenie wniosków, polegające m.in. na ocenie przedstawionego projektu zamierzeń artystycznych oraz znaczenia prowadzonej działalności dla rozwoju kultury Wrocławia;
- udział przedstawicieli środowisk artystycznych i uczelni artystycznych w przydzielaniu pracowni czyli większa rola komisji konkursowej i większa przejrzystość w podejmowaniu decyzji o przyznaniu pracowni;
- kontrolę oraz weryfikację pracowni pod kątem ich wykorzystywania zgodnie z przeznaczeniem oraz pod kątem realizowania deklarowanej działalności twórczej;
- okresowość najmu lokali w celu zwiększenia rotacji pracowni i możliwość udostępnienia większej liczbie artystów, skracając jednocześnie okres oczekiwania na ich przyznanie.
Pracownie artystyczne to wąski, ale ważny wycinek polityki kulturalnej miasta. One, wraz z wprowadzonym przez prezydenta Jacka Sutryka programem stypendialnym dla wrocławskich artystów, są istotnym elementem budowania społecznego kapitału kulturalnego Wrocławia. Dlatego staramy się, aby zagadnienie pracowni widzieć jak najszerzej – mówi dyrektor Departamentu Spraw Społecznych, Bartłomiej Świerczewski.
Informacje o kulturze w czasie rzeczywistym, więcej przestrzeni do realizacji zadań artystycznych
W I etapie konsultacji, w którym wzięło udział 92 uczestników i uczestniczek, wśród głównych potrzeb wskazano konieczność tworzenia i udostępniania większej liczby lokali oraz miejsc, w których kultura może być tworzona i realizowana.Artyści zaproponowali również, by informacje o aktualnie dostępnych przestrzeniach były na bieżąco aktualizowane i udostępniane w sieci. W nowym modelu pracownie miałyby być zróżnicowane pod względem rodzaju prowadzonej działalności artystycznej.Pracownie mają być miejscami widocznymi na mapie Wrocławia – miejscami otwartymi, interdyscyplinarnymi, opartymi na współpracy z lokalnym środowiskiem. Pracownie otwarte to szansa na spotkanie z twórcą i ze sztuką w momencie jej tworzenia. To cenne doświadczenie zarówno dla odbiorcy, jak i artysty utrwalające kapitał społeczny – przekonuje z-ca dyr. Wydziału Kultury UM, Dorota Ciastek, odpowiedzialna za projekt.
W drugim etapie o zadanie zapytano artystów młodego pokolenia. Ich zdaniem, trudniej rozpocząć swoją karierę i konkurować z bardziej utytułowanymi i znanymi postaciami świata sztuki. Jednocześnie jest to dla nich motywacja do dalszego działania i rozwoju.Przede wszystkim oczekujemy weryfikacji, czy z jednej pracowni korzysta więcej niż jeden artysta – mówi anonimowy uczestnik konsultacji.
Zdajemy sobie sprawę, że liczba lokali przeznaczonych na pracownie jest ograniczona, dlatego tym bardziej należy wprowadzić sprawiedliwe i przejrzyste kryteria, na podstawie których danemu artyście zostanie przypisany lokal. Dla przykładu, konieczne jest określenie, jaką wartość chciałby dany artysta wnieść do lokalnej społeczności – tłumaczą młodzi artyści.
Funkcjonowanie lokali artystycznych w przyszłości
Docelowy model funkcjonowania pracowni artystycznych we Wrocławiu ma się oprzeć na czterech głównych modelach:• Tryb dla NGO – część artystów działa jako organizacje pozarządowe. Miasto zachęca, by jako NGO występowali o przyznanie pracowni na różne okresy w trybach przewidzianych dla trzeciego sektora. Więcej o tym na stronie www.wroclaw.pl/rozmawia/ngo ;
• Pracownie z zasobów lokali użytkowych Gminy – na podstawie przeprowadzonego przetargu lub konkursu, lokale wynajmowane będą artystom, którzy już prowadzą działalność gospodarczą.
• „Otwarte pracownie – otwarta sztuka” – artyści realizujący formułę otwartych przestrzeni dla szerokiego grona odbiorców będą mogli korzystać z zasobów lokali miejskich na preferencyjnych warunkach.
• Artystyczny hub – ośrodek artystyczny prowadzony przez instytucje kultury lub organizacje pozarządowe. Ta oferta kierowana będzie do poczatkujących twórców, różnych dziedzin sztuki. Jedną z przestrzeni branych pod uwagę jako tzw. hub center jest dawna zajezdnia tramwajowa przy ul. Legnickiej. To najbardziej skomplikowany proces, którego realizacja wymaga wcześniejszego pozyskania środków lub partnera.