Startują Wrocławskie Linie Turystyczne
Trasy zaplanowano tak, aby przebiegały przy zabytkach oraz innych atrakcjach miasta.
Ponieważ okres letni to również czas remontów, trasy mogą ulec zmianie w zależności od prowadzonych prac. O wszelkich zmianach Klub będzie informował na bieżąco.Z okien tramwajów będzie można zobaczyć m.in. Dworzec Główny, most Grunwaldzki, Ostrów Tumski, Uniwersytet czy Halę Stulecia. Z kolei autobus zawiezie nas do Sky Tower, Centrum Historii Zajezdnia czy Hydropolis – zaprasza dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, który rozwojem turystyki zajmuje się także naukowo, pracując na Uniwersytecie Wrocławskim.
Wrocławskie Linie Turystyczne to gratka nie tylko dla gości zwiedzających miasto, ale także dla samych mieszkańców.
Na liniach zaplanowano całą plejadę klasyków. Największą popularnością cieszą się autobusy marki Jelcz, tzw. ogórki. Pod opieką Klubu znajduje się kilka takich pojazdów. Jeden z nich – Jelcz 272MEX z 1977 r., czyli wersja miejska – zainauguruje sezon w najbliższy weekend. Na linii tramwajowej pojawią się aż trzy wagony. Dwa z nich – tramwaj typu N #1332 z 1949 r. oraz przegubowiec 102Na z 1972 r. – pochodzą z kolekcji Klubu. Trzeci, również przedstawiciel typu N, to tramwaj Gustaw z 1956 r. należący do MPK Wrocław, które obsługuje jedną brygadę.Drewniane siedziska, terkoczące korby, dzwonki konduktorskie i warkoczące silniki pozwolą nam przenieść się kilkadziesiąt lat wstecz i poczuć atmosferę dawnego Wrocławia. Starsi mieszkańcy zawsze wspominają te pojazdy z sentymentem, a młodsi zobaczą, jak kiedyś podróżowało się po naszym mieście – dodaje Kołodziejczyk.
Tramwaj #1332 został właśnie odświeżony przez Klub.
Odnowiliśmy go z zewnątrz, lakierując na nowo na kremowo-niebieskie barwy. Na burtach pojawił się historyczny, dwupolowy herb Wrocławia obowiązujący w latach 1948-1990. Przywróciliśmy tym samym stan pojazdu z połowy lat 70. ubiegłego wieku – opowiada dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu. Sam wagon to prawdziwy unikat, gdyż należy do pierwszej serii tramwajów z rodziny N, którą wyprodukowano w 1949 r.
Na linii autobusowej pojawią się również legendarne ikarusy i to w różnych wersjach.Początkowo wóz jeździł po Warszawie, nosząc numer #618. Do Wrocławia trafił w 1967 r., najpierw służąc pod numerem #1325, a następnie pod obecnym #1332. Przeszedł także modernizację, podczas której pojawiły się m.in. dwuskrzydłowe drzwi sterowane elektrycznie przez motorniczego – tłumaczy Sielicki.
Na linii pojawi się także przegubowy ikarus w swojej klasycznej wersji z lat 80., z harmonijkowymi drzwiami oraz manualną skrzynią biegów (stąd jego przezwisko „lewar”).Właśnie zakończyliśmy remont ostatniego wrocławskiego autobusu marki Ikarus 280.70E #5320. To nowsza wersja pojazdu. Cechuje się m.in. automatyczną skrzynią biegów oraz dwupłatowymi drzwiami. W ruchu liniowym służył do 2014 r. Następnie dzięki uprzejmości MPK Wrocław trafił w ręce Klubu. Przeszedł gruntowny remont konstrukcji i poszycia. Podczas lakierowania przywróciliśmy autobusowi pierwotną kremowo-wiśniową malaturę. W takich barwach autobus ten jeździł ulicami Wrocławia w latach 90. Wprawne oko zwróci uwagę na odtworzone detale, naklejki, piktogramy z tamtych czasów, a także herb miasta w wersji sprzed 1996 r. – relacjonuje historyk.
Jak za dawnych czasów na pokładzie każdego tramwaju i autobusu oprócz kierującego pojawi się konduktor. Będzie można u niego kupić bilet. Przejazd kosztuje 4,60 zł (normalny) oraz 2,30 zł (ulgowy), ale na liniach turystycznych obowiązuje także miejska taryfa.Będziemy z wyprzedzeniem informować, jakie pojazdy planujemy na konkretne dni. Doświadczenie ubiegłych lat pokazało, że niekiedy miłośnicy z innych miast chcą się przejechać konkretnym pojazdem i szczególnie dla nich taka informacja jest ważna, aby mogli na spokojnie zaplanować podróż do Wrocławia – mówi prezes Klubu.
Dodatkowo na wybranych kursach tramwajów pojawi się przewodnik, który opowie o mijanych zabytkach. Taki kurs nie wymaga dodatkowej opłaty. Kto chce posłuchać, powinien stawić się na pl. Teatralnym na godzinę 13.00, 14.30 lub 16.00.Jednak specjalny bilet skasowany przez konduktora to piękna pamiątka, dlatego zachęcamy do jego zakupu. Wpływy przeznaczamy na bieżące utrzymanie taboru oraz remonty kolejnych pojazdów – mówi Kołodziejczyk.
Linia tramwajowa T
Opera – Arkady Capitol – Dworzec Główny PKP – Wzgórze Partyzantów – Galeria Dominikańska – most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Zoo
Zoo – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – most Pokoju – Galeria Dominikańska – Szewska – Grodzka – Kazimierza Wielkiego – Widok – Opera
Linia autobusowa B
Centrum Historii Zajezdnia – pl. Legionów – Opera – Szewska – pl. Bema – Sienkiewicza – most Pokoju – most Oławski – Hydropolis
Hydropolis – Na Niskich Łąkach – Traugutta – Galeria Dominikańska – Opera – Arkady – Sky Tower – Centrum Historii Zajezdnia
Szczegóły dotyczące funkcjonowania Wrocławskich Linii Turystycznych, w tym mapę tras, rozkłady jazdy i cennik wraz z przysługującymi zniżkami będzie można znaleźć na stronie kstm.pl. Funkcjonowanie linii jest wspierane przez Gminę Wrocław.