Wrocław Bada Ruch Podsumowanie
fot. nadesłane
Jesienią ubiegłego roku na wrocławskim osiedlu Gądów-Popowice Południowe odbyło się pilotażowe badanie ruchu w ramach projektu “Wrocław Bada Ruch”. Celem testowych badań było sprawdzenie nowej technologii, alternatywnej dla metod stosowanych w dotychczasowych Kompleksowych Badań Ruchu w latach 2010-11 i 2018.
REKLAMA
Badania ruchu polegają na ankietowaniu mieszkańców i pytaniu ich o zwyczaje komunikacyjne - ile razy, skąd/dokąd, w jakim celu i jaki środkami transportu się poruszają. Prowadzenie, a potem powtarzanie takich badań pozwala na rozpoznanie związanych z przemieszczaniem się nawyków i potrzeb mieszkańców oraz planowanie rozwoju miasta i monitorowaniu, jak wprowadzone rozwiązania się sprawdzają.
“Naszym celem było sprawdzenie skuteczności opracowanej technologii i możliwości związanych z ograniczeniem przeznaczanych przez władze miasta środków koniecznych do przeprowadzenia badań ruchu w naszym mieście. Okazało się, że dzięki opracowanej przez nasz zespół nowej formie ankiety możliwe będzie obniżenie kosztów przeprowadzanych we Wrocławiu badań ruchu, a co za tym idzie zwiększenie ich częstotliwości.” mówi Piotr Sędzik, prezes firmy Smart Citizen
Na dzisiejszej konferencji prasowej, w której wspólnie z prezesem Smart Citizen Piotrem Sędikiem udział wzięli Monika Kozłowska-Święconek - Dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności i Robert Bednarski - Dyrektor Biura Smart City Urzędu Miejskiego Wrocławia, zaprezentowano raport z badania pilotażowego, w którym ukazały się statystyki opisujące trendy związane z miejskimi podróżami wrocławian. Dodatkowo znalazły się w nim informacje dotyczące samej istoty badań oraz wyjaśniające, dlaczego są one tak istotne w kontekście budowy zrównoważonego transportu miasta. Opublikowana dzisiaj analiza zawiera informacje o tym, jak podobne badania mogą wpłynąć na codzienne życie wrocławian w przyszłości. W raporcie znalazły się także wypowiedzi ekspertów, z których wynika, w jakim kierunku powinna zmierzać polityka transportowa miasta.
“Dzięki wiedzy o tym, gdzie i jakie obecnie występują trendy komunikacyjne, można proponować coraz lepsze rozwiązania oraz przewidywać ich wpływ na podróże po mieście w kolejnych latach. To między innymi wnioski z analizy takich danych są podstawą do wprowadzania rozwiązań bardziej przyjaznym mieszkańcom, w duchu zrównoważonej mobilności.” mówi Monika Kozłowska-Święconek, Dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności
Nowa metoda pozwala mieszkańcom Wrocławia na wzięcie udziału w badaniu za pomocą ankiety online. Kwestionariusz został przygotowany przez zespół Smart Citizen w taki sposób, aby był jasny i zrozumiały dla każdego z użytkowników sieci internetowej. Nie zapomniano o wrocławianach wykluczonych cyfrowo – np. osobach starszych, które także mogły wziąć udział w badaniu w towarzystwie przeszkolonych ankieterów czekających na respondentów w pobliżu osiedlowych sklepów i hali targowej między 28 października a 29 listopada 2019 roku.
“Nowe podejście do badania pozwala uniknąć sytuacji, w których ankieter pukając do drzwi trafia na niewłaściwy moment lub nie zastaje nikogo w domu, co przekłada się na znacznie niższą skuteczność jego pracy. W obecnej formule to respondent decyduje kiedy i gdzie weźmie udział w badaniu” Joanna Burska-Kopczyk UX designer Smart Citizen
Jak wynika z raportu opracowanego przez firmę Smart Citizen we współpracy z Urzędem Miejskim Wrocławia, obniżenie kosztów badań ankietowych, umożliwi częstsze wykonywanie podobnych analiz. Dzięki temu możliwe będzie zweryfikowanie jak podjęte przez Urząd Miejski decyzje związane z infrastrukturą transportową wpłynęły na rzeczywistą poprawę komfortu podróżowania po naszym mieście.
Jak mówi Robert Bednarski - Dyrektor Biura Smart City - “Nie chodzi tutaj o opakowywanie na siłę miasta w technologię. Chcemy, żeby projekty wybierane do realizowania we Wrocławiu odpowiadały na realne potrzeby z punktu widzenia mieszkańców i efektywnego zarządzania miastem. Zdaliśmy sobie sprawę, że potrzebujemy zastąpić czymś tradycyjną metodę pozyskiwania danych transportowych od mieszkańców, tak, aby informacje spływały do nas w większej liczbie szybciej i częściej. Zaproponowane przez Smart Citizen rozwiązanie idealnie wpisuje się w tę potrzebę.”
Przeprowadzone jesienią ubiegłego roku badanie trwało 31 dni, wzięło w nim udział 2383 wrocławian, którzy uczestniczyli w ankiecie wiedząc, że ich głos będzie miał realny wpływ na decyzje podejmowane we Wrocławiu w kwestii transportu. To ponad pięciokrotnie większa liczba wypełnionych ankiet od tej założonej przez firmę Smart Citizen i Urząd Miejski Wrocławia na początku badania. “To kolejny dowód na to, że partycypacja społeczna ma się w naszym mieście dobrze i mamy bardzo aktywnych mieszkańców”. mówi Robert Bednarski, Dyrektor Biura Smart City. Serdecznie dziękujemy mieszkańcom Wrocławia za niezwykle aktywny udział w badaniu pilotażowym.
Najwięcej podróży po mieście rozpoczyna się między godziną 6 a 7 rano i 15 a 16 po południu. Średni czas podróżowania pieszo to 15 minut, hulajnogą 20 a samochodem 26 minut. Najczęściej respondenci przemieszczają się na trasie dom-praca, a środkiem transportu, z którego codziennie korzysta najwięcej badanych jest tramwaj. Własne samochody posiada więcej osób niż rowery. Stan zdrowia 14% badanych wpływa na ich decyzje komunikacyjne. 28% osób ma kogoś pod opieką, a 21% przemieszcza się ze zwierzętami. 41% pieszych przeszkadzają samochody zastawiające chodniki, 64% respondentów narzeka na brak uregulowań prawnych dla hulajnóg elektrycznych, a ok 80% osób przemieszczających się samochodem dokucza zbyt duże natężenie ruchu.
Takie są przykładowe dane uzyskane w pilotażowym projekcie Wrocław Bada Ruch, prowadzonym na Gądowie-Popowicach Południowych, który podsumowaliśmy na dzisiejszej konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli Miasta i firmy Smart Citizen, realizującej badania w porozumieniu z urzędem.
Od 28 października 2019 do 28 listopada 2019 na osiedlu Gądów-Popowice Południowe odbywało się pilotażowe badanie ruchu, którego celem było przetestowanie nowej technologii przeprowadzania tego typu badań, a także zapoznanie się z pierwszymi wrażeniami i uwagami wrocławian, którzy wzięli udział w badaniu. Dzięki temu możliwe było sprawdzenie nowej metody, która w dalszej perspektywie mogłyby zostać rozszerzone na całe miasto. Badanie pilotażowe skierowane było głównie do mieszkańców Gądowa-Popowic Płd., ale mógł w nim uczestniczyć każdy. W ankiecie udział wzięło 2383 mieszkańców Wrocławia, a 3,9% z nich przekazało również uwagi i wskazówki odnośnie samego badania. Ankiet od mieszkańców Gądowa-Popowic Płd. było 427. Mieszkańcy tych obszarów mogli wziąć udział nie tylko w badaniu online, ale także w towarzystwie ankieterów, którzy czekali na nich w okolicach osiedlowych sklepów i hali targowej. Wypełnienie ankiety zajmowało średnio 18 minut. Obszar objęty badaniem pilotażowym musiał być wystarczająco duży, a mieszkańcy osiedla powinni mieć do dyspozycji wszystkie środki transportu, które są dostępne w mieście. Gądów-Popowice Południowe spełniały każde z tych wymagań. Wybór Urzędu Miejskiego Wrocławia padł na osiedle Gądów-Popowice Południowe, ponieważ jest to zróżnicowany przestrzennie obszar, który zamieszkuje 26 000 wrocławian. Osiedle jest także dobrze skomunikowane z pozostałymi częściami miasta, a jego mieszkańcy mają dostęp do tramwajów, autobusów i stacji rowerowych. W pobliżu znajdują się dworce kolejowe Wrocław Kuźniki i Wrocław Mikołajów. Dzięki temu stanowi ono dobre miejsce do pilotażowych badań.
Dziękujemy za zaangażowanie mieszkańców i Rady Osiedla.
Badanie było prowadzone po to, by sprawdzić, czy nowa technologia pozwoli Miastu sprawniej pozyskiwać dane o ruchu w mieście. Wyniki są obiecujące. Dane pokrywają się z wynikami Kompleksowego Badania Ruchu, a więc są miarodajne, a jednocześnie znacznie niższy jest koszt pozyskania jednej ankiety - 100 zł wynosi koszt jednostkowy ankiety klasycznej a 40 zł koszt ostatniego badania.
Raport z badań dostępny jest na stronie https://wroclawbadaruch.pl/ .
Podstawowym celem kompleksowych badań ruchu jest rozpoznanie zachowań transportowych mieszkańców badanego obszaru oraz pozyskanie miar ilościowych i jakościowych mobilności mieszkańców. Takie rozpoznanie umożliwia określenie najwazniejszych celów rozwoju infrastruktury transportowej z uwzględnieniem pieszych, rowerzystów, użytkowników komunikacji zbiorowej, użytkowników samochodów osobowych oraz użytkowników systemów współdzielenia i wynajmu pojazdów.
Wyniki kompleksowych badań ruchu stanowią bazę i są zarazem poziomem odniesienia zachowań komunikacyjnych mieszkańców, ich mobilności oraz umożliwiają zmierzenie czasu, jaki zajmuje mieszkańcom na wykonywanie podróży. Wyniki badań umożliwiają też zidentyfikowanie podstawowych problemów systemu transportowego oraz jego zdolności do zapewnienia możliwości sprawnego przemieszczania się mieszkańców i realizacji ich motywacji podróży. Mając rozpoznane czasy podróży mieszkańców w poszczególnych porach i środkach transportu odbywanych do konkretnych miejsc, można opracować skuteczne plany rozbudowy systemu transportowego, które będą umożliwiały nie tylko skrócenia czasów podróży ale również wzrost mobilności mieszkańców. Wyniki są sposobem monitorowania wdrażanych polityk i strategii transportowych. W niektórych krajach, np. w USA, wykonywanie kompleksowych badań ruchu jest wymagane przez prawo w przypadku ubiegania się przez samorządy o dotacje budżetowe na realizacje projektów infrastruktury transportowej. Prawo wymaga, by w wyniku kompleksowych badań ruchu powstawały komputerowe modele ruchu, które umożliwiają przeprowadzanie analiz wariantów rozwoju systemu transportowego miasta i wybranie najbardziej efektywnego rozwiązania.
“Naszym celem było sprawdzenie skuteczności opracowanej technologii i możliwości związanych z ograniczeniem przeznaczanych przez władze miasta środków koniecznych do przeprowadzenia badań ruchu w naszym mieście. Okazało się, że dzięki opracowanej przez nasz zespół nowej formie ankiety możliwe będzie obniżenie kosztów przeprowadzanych we Wrocławiu badań ruchu, a co za tym idzie zwiększenie ich częstotliwości.” mówi Piotr Sędzik, prezes firmy Smart Citizen
Na dzisiejszej konferencji prasowej, w której wspólnie z prezesem Smart Citizen Piotrem Sędikiem udział wzięli Monika Kozłowska-Święconek - Dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności i Robert Bednarski - Dyrektor Biura Smart City Urzędu Miejskiego Wrocławia, zaprezentowano raport z badania pilotażowego, w którym ukazały się statystyki opisujące trendy związane z miejskimi podróżami wrocławian. Dodatkowo znalazły się w nim informacje dotyczące samej istoty badań oraz wyjaśniające, dlaczego są one tak istotne w kontekście budowy zrównoważonego transportu miasta. Opublikowana dzisiaj analiza zawiera informacje o tym, jak podobne badania mogą wpłynąć na codzienne życie wrocławian w przyszłości. W raporcie znalazły się także wypowiedzi ekspertów, z których wynika, w jakim kierunku powinna zmierzać polityka transportowa miasta.
“Dzięki wiedzy o tym, gdzie i jakie obecnie występują trendy komunikacyjne, można proponować coraz lepsze rozwiązania oraz przewidywać ich wpływ na podróże po mieście w kolejnych latach. To między innymi wnioski z analizy takich danych są podstawą do wprowadzania rozwiązań bardziej przyjaznym mieszkańcom, w duchu zrównoważonej mobilności.” mówi Monika Kozłowska-Święconek, Dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności
Nowa metoda pozwala mieszkańcom Wrocławia na wzięcie udziału w badaniu za pomocą ankiety online. Kwestionariusz został przygotowany przez zespół Smart Citizen w taki sposób, aby był jasny i zrozumiały dla każdego z użytkowników sieci internetowej. Nie zapomniano o wrocławianach wykluczonych cyfrowo – np. osobach starszych, które także mogły wziąć udział w badaniu w towarzystwie przeszkolonych ankieterów czekających na respondentów w pobliżu osiedlowych sklepów i hali targowej między 28 października a 29 listopada 2019 roku.
“Nowe podejście do badania pozwala uniknąć sytuacji, w których ankieter pukając do drzwi trafia na niewłaściwy moment lub nie zastaje nikogo w domu, co przekłada się na znacznie niższą skuteczność jego pracy. W obecnej formule to respondent decyduje kiedy i gdzie weźmie udział w badaniu” Joanna Burska-Kopczyk UX designer Smart Citizen
Jak wynika z raportu opracowanego przez firmę Smart Citizen we współpracy z Urzędem Miejskim Wrocławia, obniżenie kosztów badań ankietowych, umożliwi częstsze wykonywanie podobnych analiz. Dzięki temu możliwe będzie zweryfikowanie jak podjęte przez Urząd Miejski decyzje związane z infrastrukturą transportową wpłynęły na rzeczywistą poprawę komfortu podróżowania po naszym mieście.
Jak mówi Robert Bednarski - Dyrektor Biura Smart City - “Nie chodzi tutaj o opakowywanie na siłę miasta w technologię. Chcemy, żeby projekty wybierane do realizowania we Wrocławiu odpowiadały na realne potrzeby z punktu widzenia mieszkańców i efektywnego zarządzania miastem. Zdaliśmy sobie sprawę, że potrzebujemy zastąpić czymś tradycyjną metodę pozyskiwania danych transportowych od mieszkańców, tak, aby informacje spływały do nas w większej liczbie szybciej i częściej. Zaproponowane przez Smart Citizen rozwiązanie idealnie wpisuje się w tę potrzebę.”
Przeprowadzone jesienią ubiegłego roku badanie trwało 31 dni, wzięło w nim udział 2383 wrocławian, którzy uczestniczyli w ankiecie wiedząc, że ich głos będzie miał realny wpływ na decyzje podejmowane we Wrocławiu w kwestii transportu. To ponad pięciokrotnie większa liczba wypełnionych ankiet od tej założonej przez firmę Smart Citizen i Urząd Miejski Wrocławia na początku badania. “To kolejny dowód na to, że partycypacja społeczna ma się w naszym mieście dobrze i mamy bardzo aktywnych mieszkańców”. mówi Robert Bednarski, Dyrektor Biura Smart City. Serdecznie dziękujemy mieszkańcom Wrocławia za niezwykle aktywny udział w badaniu pilotażowym.
Najwięcej podróży po mieście rozpoczyna się między godziną 6 a 7 rano i 15 a 16 po południu. Średni czas podróżowania pieszo to 15 minut, hulajnogą 20 a samochodem 26 minut. Najczęściej respondenci przemieszczają się na trasie dom-praca, a środkiem transportu, z którego codziennie korzysta najwięcej badanych jest tramwaj. Własne samochody posiada więcej osób niż rowery. Stan zdrowia 14% badanych wpływa na ich decyzje komunikacyjne. 28% osób ma kogoś pod opieką, a 21% przemieszcza się ze zwierzętami. 41% pieszych przeszkadzają samochody zastawiające chodniki, 64% respondentów narzeka na brak uregulowań prawnych dla hulajnóg elektrycznych, a ok 80% osób przemieszczających się samochodem dokucza zbyt duże natężenie ruchu.
Takie są przykładowe dane uzyskane w pilotażowym projekcie Wrocław Bada Ruch, prowadzonym na Gądowie-Popowicach Południowych, który podsumowaliśmy na dzisiejszej konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli Miasta i firmy Smart Citizen, realizującej badania w porozumieniu z urzędem.
Od 28 października 2019 do 28 listopada 2019 na osiedlu Gądów-Popowice Południowe odbywało się pilotażowe badanie ruchu, którego celem było przetestowanie nowej technologii przeprowadzania tego typu badań, a także zapoznanie się z pierwszymi wrażeniami i uwagami wrocławian, którzy wzięli udział w badaniu. Dzięki temu możliwe było sprawdzenie nowej metody, która w dalszej perspektywie mogłyby zostać rozszerzone na całe miasto. Badanie pilotażowe skierowane było głównie do mieszkańców Gądowa-Popowic Płd., ale mógł w nim uczestniczyć każdy. W ankiecie udział wzięło 2383 mieszkańców Wrocławia, a 3,9% z nich przekazało również uwagi i wskazówki odnośnie samego badania. Ankiet od mieszkańców Gądowa-Popowic Płd. było 427. Mieszkańcy tych obszarów mogli wziąć udział nie tylko w badaniu online, ale także w towarzystwie ankieterów, którzy czekali na nich w okolicach osiedlowych sklepów i hali targowej. Wypełnienie ankiety zajmowało średnio 18 minut. Obszar objęty badaniem pilotażowym musiał być wystarczająco duży, a mieszkańcy osiedla powinni mieć do dyspozycji wszystkie środki transportu, które są dostępne w mieście. Gądów-Popowice Południowe spełniały każde z tych wymagań. Wybór Urzędu Miejskiego Wrocławia padł na osiedle Gądów-Popowice Południowe, ponieważ jest to zróżnicowany przestrzennie obszar, który zamieszkuje 26 000 wrocławian. Osiedle jest także dobrze skomunikowane z pozostałymi częściami miasta, a jego mieszkańcy mają dostęp do tramwajów, autobusów i stacji rowerowych. W pobliżu znajdują się dworce kolejowe Wrocław Kuźniki i Wrocław Mikołajów. Dzięki temu stanowi ono dobre miejsce do pilotażowych badań.
Dziękujemy za zaangażowanie mieszkańców i Rady Osiedla.
Badanie było prowadzone po to, by sprawdzić, czy nowa technologia pozwoli Miastu sprawniej pozyskiwać dane o ruchu w mieście. Wyniki są obiecujące. Dane pokrywają się z wynikami Kompleksowego Badania Ruchu, a więc są miarodajne, a jednocześnie znacznie niższy jest koszt pozyskania jednej ankiety - 100 zł wynosi koszt jednostkowy ankiety klasycznej a 40 zł koszt ostatniego badania.
Raport z badań dostępny jest na stronie https://wroclawbadaruch.pl/ .
Podstawowym celem kompleksowych badań ruchu jest rozpoznanie zachowań transportowych mieszkańców badanego obszaru oraz pozyskanie miar ilościowych i jakościowych mobilności mieszkańców. Takie rozpoznanie umożliwia określenie najwazniejszych celów rozwoju infrastruktury transportowej z uwzględnieniem pieszych, rowerzystów, użytkowników komunikacji zbiorowej, użytkowników samochodów osobowych oraz użytkowników systemów współdzielenia i wynajmu pojazdów.
Wyniki kompleksowych badań ruchu stanowią bazę i są zarazem poziomem odniesienia zachowań komunikacyjnych mieszkańców, ich mobilności oraz umożliwiają zmierzenie czasu, jaki zajmuje mieszkańcom na wykonywanie podróży. Wyniki badań umożliwiają też zidentyfikowanie podstawowych problemów systemu transportowego oraz jego zdolności do zapewnienia możliwości sprawnego przemieszczania się mieszkańców i realizacji ich motywacji podróży. Mając rozpoznane czasy podróży mieszkańców w poszczególnych porach i środkach transportu odbywanych do konkretnych miejsc, można opracować skuteczne plany rozbudowy systemu transportowego, które będą umożliwiały nie tylko skrócenia czasów podróży ale również wzrost mobilności mieszkańców. Wyniki są sposobem monitorowania wdrażanych polityk i strategii transportowych. W niektórych krajach, np. w USA, wykonywanie kompleksowych badań ruchu jest wymagane przez prawo w przypadku ubiegania się przez samorządy o dotacje budżetowe na realizacje projektów infrastruktury transportowej. Prawo wymaga, by w wyniku kompleksowych badań ruchu powstawały komputerowe modele ruchu, które umożliwiają przeprowadzanie analiz wariantów rozwoju systemu transportowego miasta i wybranie najbardziej efektywnego rozwiązania.
PRZECZYTAJ JESZCZE