23 wrzesień 2019

Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.
REKLAMA

– Polacy są mniej aktywni fizycznie niż większość Europejczyków, brakuje nam do nich kilka procent. Aktywnych jest średnio 70 proc. mieszkańców Europy, podczas gdy w Polsce co najmniej raz w miesiącu sport uprawia 64 proc. To oznacza, że aż 30 proc. Polaków powyżej 15. roku życia w ogóle nie jest aktywnych. 18 proc. nie może sobie przypomnieć, kiedy ostatnio spacerowali dłużej niż 10 minut. Te dane są bardzo niepokojące – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Radzki, Członek Zarządu Benefit Systems, firmy będącej twórcą programu MultiSport.

Problemem jest siedzący tryb życia społeczeństwa. Jak pokazuje badanie MultiSport Index 2019, ponad połowa Polaków spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej.

Wiele osób, które stale pracują przy komputerze, tym bardziej powinno pomyśleć o aktywności fizycznej po pracy i jak najszybciej ją rozpocząć – mówi Adam Radzki.

Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że siedzący tryb życia jest czwartą przyczyną zgonów na świecie. Dlatego jednym z aktualnych wyzwań WHO jest ograniczenie zjawiska społecznego bezruchu – o co najmniej 10 proc. do 2025 roku oraz o 15 proc. do 2030 roku.

Aktywność fizyczna Polaków obniża się wraz z wiekiem – ponad połowa seniorów nie podejmuje jej w ogóle. Z drugiej strony w bezruchu zastygają też najmłodsze pokolenia.

Najbardziej aktywna grupa Polaków to osoby młode, między 15. a 24. rokiem życia, które jeszcze się uczą i dla których aktywność sportowa jest obowiązkowa. Niestety, z wiekiem poziom aktywności fizycznej spada. Zmiany demograficzne są nieubłagane i seniorów w naszym kraju będzie coraz więcej. Dlatego powinniśmy działać już dziś, żeby Polacy nabrali zdrowych nawyków teraz, kiedy mają po 20 czy 40 lat i w starszym wieku utrzymywali tę aktywność fizyczną, która na pewno przełoży się na ich zdrowie i jakość życia – mówi Adam Radzki.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca minimum 75 minut intensywnej lub 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej w ciągu tygodnia dla osób dorosłych. Natomiast w przypadku dzieci w wieku od 5 do 17 lat zalecenia WHO to co najmniej godzina dziennie.

Aktywność fizyczna, którą podejmujemy, powinna odpowiadać tej minimalnej dawce zalecanej przez WHO. Nieważne, co robimy, ważny jest czas i intensywność wysiłku. W Polsce nie wygląda to niestety najlepiej – tylko co trzeci dorosły i co czwarte dziecko spełniają te wymagania – mówi dr Janusz Dobosz z Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej, AWF Warszawa.

Główną rolę w propagowaniu dobrych wzorców i mobilizowaniu dzieci do aktywności fizycznej odgrywają rodzice. Tymczasem – jak wynika z MultiSport Index 2019 – ponad połowa aktywnych sportowo Polaków ćwiczy samotnie, a aktywność wspólnie z dzieckiem uprawia tylko 8 proc. respondentów.

Aktywność fizyczna jest okazją do tego, żeby rodzina spędziła razem czas w wartościowy sposób. To wywołuje pozytywne emocje, sprawia, że rodzina jest bliżej. Czas spędzany przy komputerze albo na oglądaniu telewizji to jest czas niskiej jakości. Niestety, tylko 8 proc. Polaków wybiera na towarzysza aktywności fizycznej swoje dziecko. Ogromna szkoda, ponieważ kiedy uprawiamy sport z dziećmi, kształtujemy u nich nawyk aktywności fizycznej, który będzie potem obecny przez całe życie. Nie tylko zbliżamy się, pogłębiamy więzi, lecz także wpływamy korzystnie na młodzież, która potem w starszym wieku też będzie uprawiać sport – mówi Mateusz Banaszkiewicz, psycholog zdrowia.

Badanie MultiSport Index 2019 pokazuje, że najchętniej wybierane przez Polaków formy aktywności to bieganie i jazda na rowerze. Zaraz za nimi plasuje się siłownia i kluby fitness oraz pływanie, popularne zwłaszcza w zimnych miesiącach roku.

– Powinniśmy robić to, co nas interesuje: jeździć na rowerze, biegać czy pływać. Na pewno nie szukajmy takich aktywności, do których musielibyśmy się zmuszać, bo to nierozsądne – mówi dr Janusz Dobosz.

Eksperci podkreślają też, że regularna aktywność fizyczna poprawia samopoczucie, zdolności poznawcze i ogranicza ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca typu II, nadciśnienie czy otyłość.

źródło: newseria.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez we Wrocławiu

kiedy
2019-10-15 09:30
miejsce
Sala szkoleniowa WITALNI, Wrocław,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-15 20:00
miejsce
Vertigo Jazz Club &...
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-16 20:00
miejsce
Stary Klasztor, Wrocław, Purkyniego 1
wstęp biletowany
kiedy
2019-10-17 09:00
miejsce
Siedziba firmy Witalni, Wrocław,...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.